söndag 17 september 2023

Min kärlek till Frankrike är född.

 Dagarna har gått

och vilka dagar...

Jag är fylld av så mycket upplevelser på denna korta tid att jag knappt kan förstå...

Får man uppleva så mycket härligt på en vecka?!

Kan man det...?!


Vi åkte till södra Frankrike för att lämna dottern som ska studera konst och franska ett år.

Sedan åkte vi vidare.

Tog dagen som den kom och det blev över alla mina förväntningar och drömmar.

Jag har ju också i bagaget just nu att jag inte är frisk så detta hängde över mig så klart och bara två veckor innan vi skulle resa så sade jag till min man att jag kan inte följa med...det fanns inte på kartan att jag skulle kunna sätta mig i en bil med de smärtorna i huvudet och åka till södra Frankrike.

Resan vi skulle göra framstod då bara som en mardröm och en omöjlighet och min man fick börja tänka att han kanske skulle behöva köra själv istället...

Sedan tack och lov så stabiliserade det sig då jag började ta mitt kortison två gånger om dagen.

Jag stoppade kortisonet i både väska och handfack i bilen..i fall ifall...det fick ju absolut inte försvinna, då hade jag varit körd eftersom jag behöver ta mina doser två gånger om dagen och resan hem var lång...

Allt gick i alla fall så bra och vi har upplevt så mycket på dessa dagar.

Jag ska givetvis återkomma till detta.

Men just nu ville jag bara säga ett litet hej här.

På instagram har man hela tiden kunnat följa vår resa när vi varit iväg.

Jag vet att inte alla har instagram och bloggen är ju lite av en "dagbok" för mig så givetvis ska det komma en massa bilder här också.


Resan vi precis gjort är en upplevelse för livet och Frankrike är ett land som numera är min nya förälskele.

Det tog mig med storm!


Vi har badat i Medelhavet på franska rivieran, vi har badat i floder uppe i bergen, upplevt landsbygden, vandrat i storstäder med magiska gamla stadsdelar, kört på vindlande bergsvägar, stått på utkiksplatser på storslagna citadell och fått svindel, lyssnat på historia om Frankrike och lärt, andats in atmosfären i stad efter stad med sin egen alldeles unika karaktär, vandrat på historiska platser som finns med på UNESCOS världsarvslista, gått på fransk brocante (gammal önskedröm), kört vinrutten i Alsace och besökt lokala vinproducenter, sett druvorna digna längs vägarna och bönderna skörda för fullt.

Vi har sett och upplevt så mycket.

Min tacksamhet är enorm.

Och min kärlek till Frankrike är född.


Jag återkommer med bilder, så klart.


Kram Mariette

💖

Inga kommentarer: