söndag 24 september 2023

Dijon, Frankrike


Dijon.


Efter bad och äventyr runt Ardeche floden så hamnade vi en natt i Valence.
Det var ingen hit tyckte vi. Kanske för att det var svårt att hitta hotell när vi kom fram och sen hamnade vi på ett "skithotell" och ja det var bara inget bra...men det var också det enda som vi inte tyckte var bra på hela resan! 
Morgonen efter for vi mot vackra Dijon!

Och det var en stad full av skönhet och charm.

Anledningen till att vi åkte hit vara bara för att jag sade vi åker dit...
Och det var lite så hela resan var. Jag var reseledare och mannen chaufför.
Perfekt kombo!
Vi improviserade och det blev magi med hjälp av google och lite tips jag snappat upp från instagram.


Dijon känner man ju till pga av Dijon senap, eller hur?!😊


En väldigt vacker stad.

Dijon ligger inom ett av Frankrikes viktigaste "särskilda bevarandeområden" och har ett rikt unikt, arkitektoniskt och kulturellt arvegods.

Här njöt man verkligen av att strosa runt och uppleva staden...


Lite regn fick vi också denna dag i Dijon, men det upphörde snabbt och kvällen bjöd sedan på underbar uteserveringsmiddag i ett buzzing pulserande kvälls Dijon där man inte kunde tro det var en onsdag...
Så himla härligt...en ljuvlig varm septemberkväll i Frankrike på en uteservering...overkligt lyxigt, och inget man gör då och då, ja i alla fall inte i min värld...😊



Mycket vackert att titta på...
Och jag dras så klart alltid till blommor...högt som lågt...


Givetvis kunde man köpa Dijonsenap lite överallt, i alla möjliga olika smaker också...


Alla vackra dörrar och portar man möts av...
Älskar det...


Mycket fint dekorerat med blommor utanför butikerna överallt.



Gamla hus i Dijon...😍


Kyrkan Notre-Dame i Dijon är en romersk katolsk kyrka som anses vara ett mästerverk av gotisk 1200-tals arkitektur. Den ligger i hjärtat av stadens bevarade gamla stadskärna.

Om man missat det efter dessa inlägg så kommer det igen...jag älskar historia och vackra gamla stadsdelar och byggnader.

Jag känner sån vördnad inför allt detta gamla historiska...


Jag fotade mycket blomster i Dijon, de kunde verkligen konsten att smycka sin stad och sina entrèer elegant...
Très chic.😍🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


Detta var den godaste risotto jag någonsin ätit.
Skaldjur och chorizo på var pricken över i!



I min nya klänning jag köpt en France.😍

Man kan nästan tro jag jobbar här på Banque du France...😉😂



Resan fortsätter....

Kan knappt fatta att vi hann uppleva så här mycket på en vecka!
Jag känner mig rik på upplevelser, det må ni tro.
Och med stor tacksamhet säger jag hej.

På återseende.

Kram M

Inga kommentarer: