torsdag 5 maj 2022

Lite favoritblommor...


I detta inlĂ€gg blir det liiiiite favorit blommor jag har,😊
- till bÄde kruka och rabatt.

Ovan Cordyline.
Dracena.
Ett mÄste hemma varje Är nÀr jag ska plantera sommarblommor.
Den gör sig som solitÀr men ocksÄ i samplanteringar.


Mini petunia, Million Bells. 
Finns i sÄ mÄnga olika fina fÀrger och bÄde dubbla och enkla.
Finns oftast med i min balkonglÄda till sommarens plantering.


Phlox i rabatten av alla de slag. Perfekt pÄ skuggsidan och fint att blanda olika sorter tycker jag.



I balkonglÄdan hÀr har jag frÄn vÀnster;
Glechoma, Million Bells, hÀngverbena, vit femtunga, hÀngpelargon, Million Bells cerise, vit hÀnglobelia.



Gaura,-Sommarljus. 
(i krukan pÄ bÀnken)
Sirlig vacker vÀxt med lÄnga tunna grenar och smÄ fjÀrilsliknande blommor.
Skir och hÀrlig.




JĂ€tteverbena.
Älskar denna maffiga blomma som ocksĂ„ blir en fjĂ€rilsmagnet.



KlÀtterhortensia och Flammentanz.
En klassisk fin kombination i trÀdgÄrden.


Rosen Vensusta Pendula.
Ljusrosa blommor och riklig blommande.
LÀttskött.


Cosmos.
RosenskÀra.
Denna brukar jag sÄ i mina odlingslÄdor dÄ den blir sÄ fin att ta in och göra buketter av.
HÀr pÄ bilden har jag köpt fÀrdig planta och planterat i kruka.



En annan Phlox i lila och vitt.


Att plantera perennt grÀs i sin trÀdgÄrd Àr ett mÄste.
Underbart att klippa av och sÀtta i vaser för stora yviga buketter.
I vasen har jag PampasgrÀs (och tistlar).


Magical Hydrangea,
Hortensiorna som blommar i 150 dagar och skiftar i fÀrg över mÄnaderna.
SĂ„ fina och BRA!


DaggkÄpa.
Perennen som sprider sig i trÀdgÄrden med lÀtthet och som Àr sÄ fin i buketter och som sÀllskap Ät andra blommor och vÀxter för att vÀva ihop en rabatt.




Rosenvial.
PÄminner om luktÀrter och Àr sÄ tacksam i rabatt...


Etude Àr en vacker cerise klÀtterrros jag haft i mÄnga Är nu...


Pioner.
Vem Àlskar inte pioner?!
Det vill man ha mÄnga av i sin trÀdgÄrd och gÀrna olika sorter.
Denna ovan heter "Bowl of Beauty" och Àr en doftpion.


Rosa Helenae, honungsrosen som kan svinga sig högt högt upp i trÀd dÄ den har en otrolig vÀxtkraft.
Denna ros har jag planterat pÄ mer Àn ett stÀlla i trÀdgÄrden och den Àr tacksam och vackert rikligblommande.




Rosornas magi Àr inte svÄr att falla för...


Venusta Pendula



Honungsros i vietnamesisk flodurna...
Kontraster Àr sÄ vackert...


Zinkhink med stort fÄng daggkÄpa.

SÄ enkelt och sÄ sommarfint.

Visst Ă€r blommornas magi fantastisk..💚

Det finns sÄ otroligt mycket hÀrligt att botanisera ibland och njuta av i kruka och/eller tÀppa.


Detta var bara ett litet smakprov pĂ„ alla mina trogna favoriter!😍

Blomster hej.
💚

Inga kommentarer: