torsdag 7 april 2022

Årets Pelargon 2022


Årets Pelargon 2022
Calliope L`Soft Coral

Har ni sett årets pelargon...
Den är så härlig!
Och så här beskrivs den;
"...en pelargon som med sin storlek, explosivitet och sitt formspråk onekligen tar för sig. Calliope L`Soft Coral vann juryns hjärtan med sina vackert korallfärgade blommor som är 50% större än en normal zonalpelargon. Det storvuxna, runda och buskiga växtsättet bidrog också till att kamma hem vinsten."

En pelargon med stora blommor och som är storvuxen, rund och buskig i sitt växtsätt. Visst låter det drömmigt härligt!
Man vill ju att pelargonierna ska bli maffiga!



Pelargonier älskar ljus och vill stå ljust och luftigt.
Soft Coral pelargonen kan stå både inomhus på fönsterbrädan och utomhus. Tills det är milt väder och nätterna frostfria ska den dock vara inomhus.
Ha den då på fönsterbrädan, i uterummet eller på annan frostfri ljus plats.
Det är viktigt att pelargonier får näring eftersom de utvecklas allra bäst när de får ordentligt med växtnäring.
Det enklaste är att vattna med svag näringslösning vid varje vattningstillfälle.

Visst är det underbart med pelargonier.
Mina Mårbacka som jag övervintrat hemma är så härligt fina nu...
Annars är jag slarvig med just övervintring för det är svårt med förvaring osv men just mina Mårbacka brukar jag inte ha hjärta att inte spara...💚💗💚
Detta kanske kan bli en sådan som man bara måste spara när säsongen är över...
De ser riktigt lovande ut.😍


April hälsningar.
💚

Inga kommentarer: