söndag 23 maj 2021

Italiensk pastasallad med soltorkade tomater


Kallt mörkt, ruggigt och murrigt...
Typ så kan man väl beskriva söndagens väder.
Jag har varit ute i trädgården men nu när jag kommit in vill jag inte alls ge mig ut igen.
Det gäller i så fall att få upp värmen...

Stannar nog inne istället och tar en kopp kaffe till, njuter av doften av nybakat och lägger in detta recept jag gjorde igår.

Italiensk pastasallad med soltorkade tomater

Av, Tom Sjöstedt
Recept från Kökets middag


400 g pasta (gärna Strozzapreti från Zeta)

Sås på soltorkade tomater;
1 burk soltorkade tomater i olja, avrunna (à 200 g)
1 citron, skalet
1 dl olivolja

Tillbehör;
1 färsk lök (jag tog rödlök)
250 g körsbärstomater
2 buffelmozzarella
100 g oliver
1 kruka basilika, plockad
salt
svartpeppar

Garnering;
basilika
 olivolja

Koka pastan enligt anvisning på paket

Lägg alla ingredienser till såsen i en mixer. Kör till krämig sås.

Skiva löken i tunna strimlor.
Skär tomaterna.

Blanda den varma pastan med krämen på soltorkade tomater (jag valde att göra den varm, men kan så klart vara som en kall pastasallad också). 
Så tomatröran rördes ner i varm pasta precis innan vi skulle äta.

Lägg upp pastan på ett fat och toppa med lök, tomater, oliver, brutna bitar av mozzarella och rikligt med basilika.
Mal över lite svartpeppar och ringla över lite olivolja.


Hoppas det ska smaka.

Detta åt vi till en grillad köttbit, aioli och bröd.


Kram Mariette
💚

Inga kommentarer: