söndag 3 februari 2019

Söndag och björnbärskaka.


Vinter söndag med nyfallen snö och väldigt vackert ute...
När solen kom fram och gnistrade på det fluffiga rena vita så var det sagostämning i naturen med snötunga grenar, vattnet täckt av vitt och alla små djurspår som avtecknade sig i snön ..

Pysslat och grejat inne idag förutom att jag förstås var tvungen att ta mig ut för lite motion.
Perfekt väder för att vara ute idag och mycket lättare att springa än igår.

Och så har jag ju jobbat lite, som vanligt.

Svårt att låta bli eller nåt...😏


Här är Tine K facett ljuskopparna i färg Phantom som vi fått hem till butiken igen.


Som jag älskar rosa just nu.
Var bara tvungen att beställa hem rosa fuskpälskuddar till butiken))
Sådana där lurviga mysiga...
😊


Just nu håller jag på att göra en gryta som står och puttrar på spisen, perfekt vintermat en söndag.
Och så har jag bakat denna gamla favoriten.😉
 Tänkte det var ett tag sedan och söndagsfika är mysigt...


I dagens kaka har jag valt björnbär (stora svenska björnbär från sommaren som "nyss" var), istället för röda vinbär som står i receptet.

Denna är så lättbakad och god så har ni mot förmodan missar den så kommer receptet här igen!


Bärkaka

150 gram smör eller margarin
2 dl strösocker
1 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 dl mannagryn
2-3 dl björnbär

Ugn; 200-225 grader

Vispa smör och socker poröst.
Tillsätt ägg och mjöl.
Sist rör du ner mannagrynet.
Tryck ner degen i smord bröad form med löstagbara kanter.
Sedan trycker du ner bären försiktigt i smeten, lättast om de är frysta.
Grädda i ca 25-30 min.

Låt svalna så den sätter sig.

Servera med vaniljsås.



Att Mellon startat denna helg har vi nästan helt missat här.
Jag inser att vi inte är en Mello familj...😂
Men det behöver man ju inte vara...

Finns mycket annat att ägna tiden.

En fin helg har det varit i alla fall.

Kram!

PS; 
Idag är det sista dagen med REA erbjudandet köp 3 rea varor betala för två!

Vi bjuder på den billigaste rea varan (som plockas bort innan ordern aktiveras och skickas.)

Inga kommentarer: