tisdag 6 november 2018

London


 Piccadilly Circus.


Då var det dags för London.
Jag delar upp det i två inlägg för det är så mycket bilder så det blir bäst så.

Vi landade på Heathrow klockan fyra engelsk tid på torsdagen och när vi fått ut våra väskor så gick vi direkt ner mot tunnelbanan och köpte Oyster Cards, som är ett resekort, som man laddar med valfri summa och sedan blippar man det varje gång man går på och ut genom tunnelbanespärrar. Det var verkligen perfekt och så smidigt då man använder mycket tunnelbana och buss (även om man bor centralt som vi gjorde).
Åker man flera gånger per dag (olika summor mellan olika zoner) dras ändå bara en viss summa från ens Oyster Card så det blir mycket billigare mot att köpa lösa biljetter, plus att man spar tid.

Så vi hoppade på tunnelbanan och åkte in mot centrala London, tar ca 50 minuter med tunnelbanan, bytte linje vid Piccadilly Circus mot Charing Cross som var närmsta stationen till vårt hotell och där på Trafalgar Square mötte vi då upp Olivia.

Alltså den känslan att ses igen.

Så underbart!


Jag hade bokat Club Quarters Hotel vid Northumberland Avenue som låg två minuter från Trafalgar Square.
Vi var så nöjda med detta hotell!
Toppläge med promenadavstånd till allt centralt och kändes lite lyxigt utan att man blir ruinerad.
Rekommenderas verkligen.

Jag bokade via Booking och allt var supersmidigt.
Kan säga att jag letade ganska länge innan jag bestämde mig för hotell då läget och standarden var ganska viktigt för mig.
Ville bo mitt i smeten och snyggt och fräscht och inget sunkigt ställe.
Det var mina krav (och önskemål).

Härifrån promenerar du snabbt till både Covent Garden och Piccadilly mm.

Sen när man köpt Oyster Card och hittar i tunnelbanan så är den också smidig att använda när man känner sig "lat".😊


Lobbyn.
Här var det många finklädda herrar första kvällen i både smoking och kilt så det var något festligt på G.

Ville man äta frukost här köpte man till det för ca 235 per morgon och person.
Vi valde dock att äta frukost ute då vi även skulle iväg tidigt både lördag och söndag morgon.


Första kvällen hann vi mest äta middag och vandra runt i Chinatown som verkligen fått sig ett lyft sen jag var i London (för en herrans massa år sen dock...😊)


Det var kyligt så jag var glad att jag hade min gosiga päslknorr från mix By Heart med mig (från butiken) och även mössa låg i bagaget på Olivias inrådan.



Chinatown.


Precis utanför vårt hotell avgick Ghost Bus tours.
Den hade jag gärna åkt om mer tid funnits.


Den här bussen ska tydligen ha använts som transport att köra döda kroppar med på sin tid när den användes till annat än att köra turister.
Nu tog den dig i stället med på en "ryslig resa" genom London.
Vid varje bord lös en liten lampa i den mörka bussen.
Såg mysigt ut....😊

Jag gillar sånt här scary och hade gärna gått på Jack the ripper walk eller annat liknande genom Londons gator...😉
Historia och historier fascinerar mig.


Fredag morgon och solen gnistrar över ett vackert men småkyligt London.

Över Regents Street är den galet vackra julbelysningen upphängd men inte tänd ännu...


Var tvungen att ta kort på den ändå.
Detta är en gata kantad av lyxiga butiker och flärd så givetvis ska julbelysningen vara där efter.
Ett tåg med änglar med släp och utbredda vingar...
Oj så vackert alltså...
Den ena ängeln efter den andra....

Vi vandrade upp mot Carnaby Street.


Hippt, coolt och trendigt och massvis av coola neonskyltar och mysiga butiker.



Ingången till Daniel Wellington butiken var inramad av julkulor.😉


Verkligen roligt att det redan var så mycket jul i London.
Mycket mer än jag vågat hoppats på och det var galet vackert.
Jag blev så inspirerad och hänförd och typ fick hjärtklappning av allt vackert.😉

Sen var det en skön känsla av att känna att man fortfarande hittade ganska bra även efter alla dessa år.
Lokalsinnet hoppade in och man kände av vad som var rätt riktningar även fast att man inte var helt säker.
Det spar mycket tid när man inte behöver vimsa runt så mycket utan kommer rätt direkt.

Och ett av mina mål var Liberty`s.
Oh My God.
I loved it.


Blommorna utanför Liberty`s.....
Man blir kär.
😉😉😉


Ingången till varuhuset (som Liberty`s är men ett väldigt vackert och exklusivt och anrikt brittiskt sådant med mörka trätrappor och mysiga våningar och mycket brittiska märken).



Japp, pälsknorren på även denna dag.
Värmde så skönt runt halsen när vi vandrade runt.
Sen blev man tokvarm i butikerna men det är en annan sak.
😊
Hade köpt Prada solglasögon på Kastrups flygplats som verkligen kom till användning under resan för mycket sol bjöds vi på.
Vädret var toppen hela tiden.




Shoppade inte jättemycket under vår London vistelse men lite väl utvalda saker köpte jag förstås.
Jag kan inte komma hem tomhänt...hihi...
Och på Liberty`s blev det en lila kasse med fint innehåll.
Ångrar att jag inte köpte mer där...haha...jag var som ett barn i en godisbutik och hade kunnat gå runt där och njuta hur länge som helst.
Men ni vet, 
time flies...

Vi konstaterade att tiden går bara långsamt när man väntar på bussen.
😊


Så klart att The Queen ska hänga i granen.
😊😊😊


Sen skulle vi åka buss hade vi bestämt.
Vi köpte biljetter till en Hop on Hop off buss.
En sån där dubbeldäckarbuss utan tak där man kan hoppa av och hoppa på på massvis av stopp utefter vägen.
Solen sken ju så det var perfekt väder och vi kände det var en mysig grej att göra.


Jag har faktiskt aldrig åkt sådan hop on/hop off innan men det var så intressant.
Man fick hörlurar att lyssna i och jag som älskar historia kände att jag ville åka igen...haha...
Men det var innan jag insåg hur lång turen var...
Vi hade kunnat ägna hela dagen åt detta men det fanns det inte tid för.

Bild ovan, vid Buckingham Palace.


Så otroligt intressant och lärorikt att åka runt London på detta vis.

Men kallt trots strålande sol...
Så mössan åkte på.😊
(även den från min butik)



Här kör vi förbi Parlamentet...


St Paul`s Cathedral där bla Prince Charles och Diana gifte sig en gång i tiden.

Tower of London.


London Eye.


Här hoppade vi faktiskt av och då hade vi åkt bussen i två och en halv timme och turen var inte slut...
Men vi hade ju en inbokad musikal att passa tiden till plus att vi ville hinna bort till Harrods så här steg vi av och tog tunnelbanan till Knightsbridge.


Alltså London och alla dess fantastiska balkonglådor och blomsterplanteringar...


Mycket cyclamen i lådorna där just nu.
Uppblandat med bla granar och murgrönor...
Men just här var Dracena det färgstarka komplimentet till cyclamen och murgrönan...


Bilderna ovan var ett hotell som låg längs vägen bort mot Harrods.

Som det glittrar i solen...
Harrods...
Detta lyxiga varuhus....


En gång blev jag stoppad att gå in här faktiskt för jag hade avklippta jeans shorts på mig och det fick man inte ha enligt Harrods dress code....😉


Här inne andas det verkligen lyx och pengar.
Vi tog en snabb runda på julavdelningen och spanade in matavdelningen och blommorna.

Sen fick vi dra vidare då klockan gick.

Snabbt till hotellet för att lasta av dagens små inköp och sen promenerade vi till Covent Garden där vi skulle på musikal.

Vi hoppade in på en mysig "busy" restaurang här också för kvällsmat och sedan lite fönstertittande och njutande...


Kolla de gigantiska julgranskulorna i silver...


Mega stora konstgjorda mistlar.

Covent Garden är en riktig favorit plats för mig.
Så mysigt.



Sedan var det dags för musikal på Novello Theatre.
Jag hade bokat Mama Mia.


Såg den i Göteborg för flera år sedan men detta var en ny tappning, samma musik förstås, underbara ABBA, och vilken känsla att komma in i en sån här magiskt vacker gammal teater byggnad.

Vi hade kostat på oss lite bättre biljetter och satt på parkett och det ångrar jag inte.

Inte så ofta man är på musikal i London ju.
Jag har gått en gång innan på musikal i London och då satt jag typ så en pelare skymde...haha...neeej inte det bästa men det var när jag var tjugo och priset var så klart där efter då...

Nu unnar jag mig lite bättre.😊


Sen var det promenad hem till hotellet igen och en god natts sömn innan klockan ringde rätt så tidigt dagen efter för då skulle vi ta tåget ut till Richmond och Svenska skolan som ligger där.

Mer London sen alltså.


Ha en fin dag!

Kram

Inga kommentarer: