lördag 8 augusti 2015

Sommarens sallad och en fräsch sås!


God morgon!

Idag är det en lite regnmulen himmel där uppe och jag ska snart bege mig ut i trädgården som har mycket som ska rensas och klippas.

Igår eftermiddag höll jag på för fullt i landet på södersidan mot husväggen och det är alltid så roligt att se hur fint det blir...
Det var dock svettigt igår under solen så när regnet kom var det väldigt skönt...
Då plockade jag lite blåbär och kantareller och bara så där ni vet kände sommaren i mig!
Som man ska göra nu när den är här.

Kvällen avslutades med underbar värme och blev en sån kväll när man inte vill gå in...
Bara sitta kvar med alla tända ljus och njuta av sommarkvällen.

Jag tänkte tipsa om lite mat.

Salladen här är en riktig sommarfavorit och denna veckan har jag gjort den två gånger. Så god till grillat!

Receptet hittar ni här.

I originalreceptet är det jordgubbar men jag har här bytt det till nektarin.

Till det grillade denna kvällen hade jag på brickan även cous cous och så denna såsen.
Den är supergod och fräsch.


Kall sås

2 dl creme fraiche
ett litet grönt äpple (eller 1/2 vanligt!) som rivs
1 vitlöksklyfta, pressad
ca 1/2 dl finriven parmesan
ca 1 tsk grekisk salladskrydda
Persilja, torkad eller nu när det sommar så passade jag på att klippa färsk från grönsakslandet
Några droppar pressad citron
Ringla gärna lite olivolja över!
Ställ kallt tills servering.

Recept från Bara en kaka till



Sommarkvällsfrid.

Stilla över dammen,
 blänk i vattnet, 
solen som sänker sig 
och augusti som kom med värme och tid för kvällar att njuta länge på finaste platsen jag vet...


Ljuskoppar Tine K och duk Chamois. Allt min nätbutik.

Önskar er den skönaste av lördagar!

Inga kommentarer: