söndag 22 februari 2015

Kalasdukat och kladdkaka med lemon curd, vit choklad och blåbär!

 
Dukat för kalas!
 
Hej!
 
Idag var det en sol på himlen och vår i luften och jag stack ut på en förmiddagsjoggingrunda.
Så skönt, men hjälp vad det blåste.
Helt slut när jag kom hem...haha...
 
Nu är det tvätta och plocka här hemma som gäller, men även fota lite nytt till nätbutiken och njuta av lite ledigt förstås...
 
Igår hade jag födelsedagskalas.
Mysigt.
Och fina presenter fick jag, igen!
Tack!

 
På bordet hade jag dukat med olika Tine K ljuskoppar och i några hade jag satt ner vita pärlhyacinter.
Enkelt men fint.
 

Nya tygservetter i vackert blått och vitt från Zara Home, födelsedagspresent de med.
 

 
Middagen blev lyckad och efterrätten bestod ju av två olika kladdkakor som jag skrev igår.
 
Allra mest beröm fick den ljusa, men de var  goda bägge.
 
Ruskigt god var dock den med vit choklad, lemon curd och blåbär.
Can`t go wrong with that, eller hur?!
Det blev så syrligt och friskt och lent och sött...
 

 
Varsågoda, här har ni receptet!
 
Vit kladdkaka med lemon curd
 
12 bitar
 
100 g margarin
150 g vit choklad
2 dl strösocker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
2 dl blåbär, frysta
ca 1 dl lemon curd
 
Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt 100 g vit choklad delad i bitar när matfettet smält till hälften, låt allt smälta ihop.
Rör ner först socker och sedan äggen ett i taget.
Tillsätt vaniljsocker och vetemjöl och blanda till en slät smet.
Lägg ett bakplåtspapper i en rund form med avtagbara kanter, ca 21 cm i diameter, och smörj.
Häll i smeten.
Strö på blåbär, klickar av lemon curd och den resterande vita chokladen som du hackar.
Grädda i 30 min i 175 grader.
 
Låt svalna helt, helst dagen innan.
 
Servera med vispad grädde.



 
Idag står pärlisar och tulpaner lite utplacerade i huset...
Så man kan njuta överallt av vårblommorna!
(som fåglarna kvittrar nu också, det känns att det är på gång med ljusare tider!)
 
De fina snäckdetaljerna liksom Leo kudde Design By från min butik.
 
 
Nu ska jag trixa vidare med en födelsedagspresent...
Något jag önskat mig länge...
 
God söndag!

Inga kommentarer: