lördag 12 oktober 2024

Äppelpaj med cornflakes


Äpple tider och höst.🍎🍎🍎🍎🍎
Då vill man ju prova olika äppelpajer. 
Eller?😊😉
Förra helgen testade jag detta nya recept med cornflakes.
Lite som havregryn blev det fast mera crunch!

Vill ni testa har ni receptet här;


Äppelpaj med cornflakes

(recept från Madame Edith)

5 äpplen plus 2 msk strösocker och 0,5 msk kanel
5 dl cornflakes
1,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
125 g smält smör

Skala, kärna ur och dela äpplena i bitar. Lägg dem i en smord ugnsform och strö på socker och kanel. Vänd runt.

Krossa cornflakes med handen. Rör ner vetemjöl, strösocker och smält smör.

Fördela blandningen över äppelbitarna.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 20 min.

Servera med vaniljvisp.


(TIPS! GÖR LITE MERA DEG!
Jag ökade mängden deg med KNAPPT hälften då jag hade ganska stora äpplen och vill ha mycket av den goda degen när jag gör denna typer av pajer!)😇


Trevlig helg!

Inga kommentarer: