måndag 1 juni 2020

Gnocchi med rostade grönsaker


Hej på er!

Vilken vacker helg! Sommarkänslan är här och det är sååå härligt! Hoppas nu den får stanna.
Nästa vecka är det dags för skolavslutningar och student och vi har ju en som slutar nian och en som tar studenten i år så det är minst sagt fullt upp på alla plan!

I butiken har det varit jobb lördag och söndag och däremellan har jag ägnat mig åt att försöka njuta av lite solsken och så blev det lite mors dag firande.💚
Börjat plantera sommarblommor hemma har jag också gjort för så klart måste man ha fint till studenten!

Eftersom det är som det är i dessa corona tider och vi blir en del gäster till studenten ändå så kommer vi inte att duka långbord där man sitter uppradat och trångt utan alla får själva ta sin tallrik med mat och dryck och sedan välja var de vill sätta sig då vi ska hålla avstånd. Vi har ju stort hus och det finns plats ute och inne och vi ska nog sätta upp tält...så alla kan sprida ut sig som de vill.
Lite spontant får man breda ut sig i hus/trädgård med andra ord.
Får tro det blir bra!

I lördes gjorde jag ett så gott tillbehör till det vi grillade.
Ni måste testa detta!
Alla i familjen tyckte det var så gott!😍
(till detta hade vi grillad fläskfile och en kall god sås)


Gnocchi med rostade grönsaker

500 g gnocchi (välj ett bra märke!)
1 aubergine
1 ask gröna bönor
1 zucchini
1 rödlök
3 klyftor vitlök
2 kvistar rosmarin
olivolja
1 bit parmesan
1 tsk salt
1 påse babyspenat
1 citron, finrivet, skal
2 buffalomozzarella (jag hade en påse, det räckte tyckte jag!)
2 msk salt till kokvattnet

Ugn 250 grader

Skär aubergine, gröna bönor och zucchini i grova bitar. Klyfta löken. Lägg allt i en smord ugnsform. Blanda med olivoljan, rosmarin, salt och nymald svartpeppar. Rosta högt upp i ugnen i 15-20 minuter, tills grönsakerna fått fin färg.

Här kan man välja om man vill ha alla grönsaker eller om man bara tar några, välj de du gillar!
Jag hoppade över rosmarin, bönor, vitlök och aubergine, välj helt enkelt de grönsaker du känner passar eller ta alla!

Koka upp en kastrull med saltat vatten till gnocchin.
Låt den koka tills den flyter upp.
Lyft ur den och låt rinna av.

Värm upp smör med olivolja i en stekpanna. Stek gnocchin tills den fått färg och yta.

Blanda den nystekta gnocchin med de rostade grönsakerna, babyspenat och finrivet citronskal.

Toppa med rikligt med riven parmesan. Ringla över lite god olivolja och krydda med nymald svartpeppar, bryt över mozzarellan.


Recept från Go`kväll och SVT,
 kock Johanna Westman


Magical hydrangeas kommer givetvis att stå i krukor hemma hos oss även denna sommar för jag älskar dem! Så vackra och bra!

I min fina gamla balkonglåda bredvid dessa hortensior här på bild så har jag satsat på rosa, vitt och limegrönt.
Nu ska det bara växa till sig och bli så där "hängande vackert".😃💚


Ha en fin start på veckan nu så hörs vi!
💜💜

Inga kommentarer: