tisdag 29 januari 2013

Filmjölksbröd


För några år sedan bakade jag ofta filmjölksbröd. Hade en period när jag tyckte det var så vansinnigt gott, ja ni vet så gott att man till sist tröttnar!

Igår kom jag på att det var dags att göra ett igen, när filmjölken ändå stod där och väntade på att bli med i en annan kaka...

Här är Leilas recept, 
 från A piece of cake.

Turbosnabb Filmjölkslimpa

1 bröd

4,5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl torkade aprikoser el fikon (detta hoppade jag över)
1 dl hasselnötter (jag tog lite olika nötter som var över från julen)
1 dl russin
1 dl vetekross 
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2,5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrö
1,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor

Havregryn

Ugn 200 grader

Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
Hacka frukten och hasselnötterna mycket grovt. Blanda med russinen och alla de torra ingredienserna och rör ner filmjölken.
Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i mitten av ugnen ca 45 min.


Supergott!

Är för övrigt inne i en "testa recept period" så här i vintertider.
Roligt när inspirationen faller på att prova mycket nytt och inte bara stå i butiken och leta fram gamla favoriter ur minnet...

Ha en riktigt god dag!

5 kommentarer:

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Så underbart gott :)
Ska försöka klämma ner en sån i en form under veckan.
Tack för tipset :)
Ha en fin dag.
Kram
Jessica

Ekenäsliv sa...

Låter riktigt gott!! Ser ut som det Titta in hos Thess hade gjort i förra veckan. Hon brukar även göra jättefinabilder som ett recept som jag skriver ut, alltid kul att ha på köksbänken:))
Hoppas du har en fin tisdag.
Här är det en väldigt slakig sådan, så vi håller oss på insidan idag;-)
Kram Anna

anettan sa...

Det är ju så gott men man behöver variera dig då och då. Ha en bra dag. Kram Anette

Avslutat konto sa...

Hej!

Tack för att jag fick komma och titta hos dig! Fin blogg!
Tack också för receptet! Själv gör jag en filmjölkslimpa med aprikoser och solrosfrön i som är så god så... Bra att slippa jäst är det också, det är nyttigare utan.

Ha en fin dag!
Varm hälsning,
Linnea i Solglänta

Casa of Mia sa...

Ser underbart gott ut, måste testas! Kram