tisdag 23 juni 2026

Karolinas rabarberkaka


Idag har jag börjat baka inför Knäreds dagen som i är infaller den 4 juli.

Hemma i helgen så bakade jag denna...

En jättegod rabarberkaka som räcker till många.

Receptet hittade jag på instagram hos en tjej vid namn Karolina så jag kallar den...

Karolinas rabarberkaka!😍

Ingredienser till kakan;

350 g rabarber / gärna rödskalig
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
100 g rumsvarmt smör
2 dl vispgrädde
2 ägg

Topping;
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
100 g smör

Ugn 200 grader

Ansa och finskiva rabarbern. Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt smör, grädde och ägg och rör ihop till en jämn smet.

Bred ut smeten i en ugnssäker form ca 25 x 30 cm, täckt med ett bakplåtspapper i botten. Strö rabarbern över smeten. Tryck till lätt.

Smul; nyp ihop ingredienserna till ett smul och strö över kakan.

Grädda mitt i ugnen 30-35 min tills kakan fått fin färg och precis blivit torr i mitten. (känn med en sticka).

Låt svalna och servera med vaniljsås.
💗

Inga kommentarer: