fredag 8 mars 2024

Det är vackrast när det skymmer...


Det är vackrast när det skymmer
All den kärlek himlen rymmer
Ligger samlad i ett dunkelt ljus
Över jorden,
Över markens hus

Allt är ömhet
Allt är smekt av händer
Herren själv utplånar fjärran stränder
Allt är nära, allt är långt ifrån
Allt är givet
människan som lån

Allt är mitt och allt ska tagas ifrån mig
Inom kort ska allt tagas ifrån mig
Träden, molen, marken där jag går
Jag skall vandra 
ensam utan spår

Pär Lagerkvist, 1919



Skymningen som påminde mig om denna dikten...

Ha en fin fredag.
💙

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är vackrast när det skymmer
Mer öl då stopet rymmer
Allt man ser i dunkelt ljus
Blir till ett väldigt härligt rus
Smeker stopet med mina händer
Ölen silas mellan mina tänder
Mitt stop, min öl är mitt allt
Dricker gärna denna goda malt
Snart är min levnadssaga all
Att brygga en god öl är ett kall
När min själ inte längre behöver lekamen
Då har jag upplevt den sista examen
Men jag hoppas ändå och tror
Att det finns öl där själen hamnar och jag slutligen bor......