torsdag 14 mars 2024

Bennys Köttfärspaj



Häromkvällen gjorde jag en köttfärspaj jag gjort några gånger nu sen i höstas..., - helt enkelt för att den är god.😊
Receptet kommer från Matplatsen och jag vill verkligen tipsa om denna så ni får stå ut med såna där skymnings vardagsbilder som det blir när ljuset är knappt en vanlig vardag i mars.

Hoppas det ska smaka!


Bennys Köttfärspaj

Recept Matplatsen

3 dl vetemjöl
125 g kallt smör i kuber
1-2 msk kallt vatten

500 g nötfärs
1 gul lök
2 msk tomatpure
3 msk ketchup
1/2 msk socker
2 msk kalvfond
svart och vit peppar (jag tar bara svartpeppar,,,)
salt 
1 paket bacon
1 vitlöksklyfta

3 ägg
3 dl vispgrädde
Riven västerbottenost 2 dl (jag tar inte så mycket ost)

Mixa samman ingredienserna till pajskalet och klä en pajform med den. Ställ kallt ca 30 min.
Nagga pajskalet och förgrädda det i ca 10 minuter i 225 graders varm ugn.

Stek köttfärsen och blanda i kryddor och smaksättning.
Puttra samman!
Stek bacon och lök för sig och blanda det sedan med köttfärsröran. Häll allt i pajskalet och strö osten ovanpå.

Vispa samman ägg och grädde och häll äggstanningen över pajen.

Grädda den i ugn 200 grader.
Ca 20 min eller tills fin färg och äggstanningen stelnat.


Servera med en sallad.


😋

Inga kommentarer: