tisdag 30 januari 2024

Morotsfrallor

 I söndags bakade jag morotsfrallor, - jag kom på det sent innan vi skulle iväg så det hade börjat skymma, men en snabb bild med mobilen blev det...


Enkelt recept och frallorna blev rustika, saftiga och uppskattade.👍😍

Perfekt ju.


Här kommer receptet.

(recept från ICA)

Morotsfrallor


3 dl finrivna morötter

6 dl vatten

50 g färsk jäst

1 msk olivolja

ca 14 dl vetemjöl special (Jag tog vanligt då jag inte hade något annat hemma)

1 msk salt


Skala och riv morötterna fint på ett rivjärn.

Värm vattnet till 37 grader.

Blanda vatten, smulad jäst, olivolja och morötter i en bunke.

Rör tills jästen blandats med vätskan.

Tillsätt mjöl och arbeta ihop till en lös deg, med maskin i 10 minuter eller 15 minuter för hand.

Blanda i saltet på slutet.

Täck med en bakduk och jäs degen ca 40 minuter.


Ugn 250 grader


Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i ca 20 bitar.

(degen är ganska lös!)

Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ca 20 minuter under bakduk.

Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.

Låt svalna på galler.


Skickar iväg färgglädje att starta veckan med!

Jag började min vecka ganska tungt igår, men ett skivstångspass på kvällen gjorde susen ändå och idag känner jag mig lite lättare till sinnes...

Denna vecka ser jag fram emot akupunktur, träning, blommor, fler vårnyheter till butiken, kattgos, bra serier att plöja på kvällarna, kärlek, god mat, att baka, snälla ord och omtanke.

Kram och hej!

Inga kommentarer: