måndag 8 januari 2024

Kyklingwok med kokosmjölk & grönsaker


Förra helgen var detta, tror bestämt det var på nyårsdagen...därav lite jul/vintrigt på bordet...och bilderna fotade i all hast...man vill ju äta när det är varmt...😊

I alla fall.😇
Detta är ett av mina favoritrecept på kycklingwok och kanske har jag delat med mig av det innan jag vet inte... Men nu är det dags igen för jag letar själv efter just detta recept ibland.😊
Så enkelt och gott och ingredienser jag ser till att ha hemma ifall ifall...
Alla i familjen gillar detta.

Receptet har ni här;

Kycklingwok med kokosmjölk & grönsaker,
serveras med äggnudlar

1 gul lök hackad
1-2 pressade vitlöksklyftor
3 kycklingfilèer
1/2 tetra kikärter (hoppar jag över då och då)
ca 1 msk röd currypasta
1 tsk sambal oelek
0,5-1 tsk malen ingefära
400 g valfria wokgrönsaker (jag tar alltid en halv påse wokgrönsaker)
1 burk, 500 ml kokosmjölk
1-2 msk soya (jag tar ofta japansk soya)
salt och svartpeppar efter behag

Strimla kycklingfilèerna och bryn i smör.
När det fått lagom med färg i med lök och vitlök och bryn med en stund.
På med kryddorna; röd currypasta, sambal, den malda ingefäran och lite salt.
Lägg över detta på en tallrik.
Stek sedan wokgrönsakerna i smör.
Vänd ner det tidigare stekta samt kokosmjölken, kikärterna och soyan.
(ibland späder jag med lite vatten också..)
Puttra ihop på svag värme.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med äggnudlar!
Jag blandar alltid ihop det och serverar från ett stort fat.
Bjud varma bröd till.


Idag har jag varit på akupunktur så nu är det vila som gäller...

Ha en fin start på veckan.
💚

Inga kommentarer: