måndag 24 april 2023

Daimcheesecake och lite annat.

 


Goddag måndag.


I helgen hade vi lite kalas och jag dukade med den FANTASTISKA körsbärsljusslingan som vi fick hem till butiken i förra veckan...

Ja den är magisk! Jag överdriver inte!

Lägg ut den på bordet och blommor och belysning är i princip som klart!😊


Så så fin!

Föreställ er själva när det mörknar och slingan är tänd...😇

Magi.😍


Som tårta bjöd jag på denna goding...Daimcheesecake.


Recept har ni här!

Daimcheesecake

ca 12 bitar


250 g digestive kex

100 g smält smör


Fyllning;

2 paket dubbeldaim

5 dl grädde

2 ägg, delas i vitor och gulor

1 dl socker

200 g philadelphia ost


Garnering 1 paket dubbeldaim


Smula kexen och blanda med smält smör. Tryck ut smulorna i en springform ca 24 cm i diameter.

(jag plastade botten också för att lättare kunna lägga över den på ett fat sedan)

Hacka daimen.

Vispa grädden, inte för hårt. Vispa äggvitorna till hårt skum.

Blanda äggulorna, philadelphia, socker. Vispa fluffigt.

Blanda ihop grädde, äggvita och äggulesmeten.

Rör ner daimen.

Bred ut fyllningen på smulbotten och ställ in i frysen.

Ta fram en stund innan servering.


Jag tog fram den 30 minuter innan. 

Nästa gång tar jag ut den 45 min innan så den hinner mjukna ännu lite mera...😋


Servera med hallon till!





Facettljuskopparna från Tine K blev fina till...
Jag tröttnar aldrig på dem))

De nya solcellslyktona Izola som säljs i set om tre är perfekta att placera ut på bord, bänkar, hänga i en gren osv...

Små söta och ger ett så fint mönster som ni ser här...



Igår söndag hann jag en del i trädgården trots det idoga regnandet.

Började slänga ut hönsgödsel och hacka ner.

Ett skitjobb som måste göras.😉😂

Har en del kvar för jag hade inte tagit hem tillräckligt mycket gödsel men jag är på god väg med den biten nu och det känns skönt. I veckan som gick började jag också måla och fräscha upp lite möbler, det blir ju så efter somrarna att det slits...

Har man en trädgård har man alltid hur mycket som helst att göra så är det.😅

Ibland orkar man mer, ibland orkar man mindre.

Och så får det vara.

I år tycker jag att det är extra mycket som vårblommar och det är så roligt. Så vackert och njutbart.

Då älskar man sin trädgård extra mycket!😍

Just nu blommar påskliljor, hyacinter, kungsängsliljor, narcisser, gullvivor, fänrikshjärtan, backsippor, julrosor, förgätmigej, pärlhyacinter, magnolior, tulpaner, scilla...och det känns som en härlig vårinjektion.


Önskar dig en härlig start på veckan!


Kram M

1 kommentar:

Ein Dekoherzal in den Bergen sa...

DER KUCHEN schmeckt sicher herrlich,,,,,

wünsche noch einen schönen ABEND
bis bald die BIRGIT aus TIROL