torsdag 3 februari 2022

Rosor, pass och vårlökar i snön.


Godmorgon torsdag!

Vad veckan gått fort!
Och ändå hade jag en känsla av att det var torsdag redan igår...

Ja man får verkligen tänka till vad det är för dag...
Är det ett typiskt ålderstecken...att man tycker att tiden går så fort..?!😊😇

Vintern kom tillbaka och det var ju inget att jubla över tycker jag personligen.
På min önskelista står ljuset och vårkänslan.

Denna vecka har vi fått hem en massa vårnyheter som ska plockas upp och prismärkas, mycket blommor att ordna med och så har jag äntligen tagit tag i...skaffa nytt pass!
Varför skjuter man upp vissa saker in i det sista..?
Det gick i alla fall ut häromdagen och då hade jag också bokat tid hos polisen i Halmstad för förnyelse.
Men fast att det är lågsäsong på passansökan under höst och vinter så var det två veckors väntetid för att få en tid. Men jag loggade in titt som tätt när jag bestämt mig för att boka och lyckades få ett återbud den dagen som jag hade tid att ta mig in till stan, så det blev bra.
Äntligen kan jag bocka av detta på listan.😉



Det närmar sig Alla Hjärtans Dag och i lördags stod det på första sidan i vår lokala tidning Hallands Posten om att det i år är extra dyrt att förklara sin kärlek med rosor på Alla Hjärtans.

Så är det.
Detta har vi fått information om för ett bra tag sedan.
Och vi har varit tvungna att lägga order för flera veckor sedan för att vara garanterade att få det vi önskar.
Det är inte lätt alltså...
Om man varit siare och kunnat spå om framtiden hade det underlättat!😊

Priserna på rosor och framför allt rött och rosa, även när det gäller andra blommor, stiger till Alla Hjärtans. Det börjar redan veckorna innan.
Detta är förstås pga att hög efterfrågan gör att priser stiger.
Så har det alltid varit men i år är det extremt.

Det som bla gör detta är att stora odlare valt att stänga ner sina växthus för att det helt enkelt blir billigare för dem att göra så än att ha dem igång, pga de extremt höga elpriserna.
Corona påverkar. Brist på folk, att de inte "kan/får" jobba eftersom det är restriktioner och detta påverkar även flyg från Afrika varifrån många rosor kommer...
Drivmedels kostnader som skenar för transporter...

Ja vi vet ju alla nu hur alla prishöjningar påverkar och det får uttryck på allt och i alla branscher.
Det är inte mycket som inte höjts i pris.

Jag känner att man kan bara göra sitt bästa och ibland räcker blommorna längre, ibland tar de slut tidigare.
Det är något man som kund får acceptera och förstå till högre grad i dagens läge.
Färskvaror ska sälja slut och det funkar inte med en massa svinn.

Är något slut finns det alltid något annat att köpa.😉

Som vi lever idag är det ju också mycket så att det ska bara finnas när man vill ha det...
Det är inte många som förbeställer och det gör ju det hela ännu svårare...att man aldrig vet...
Lite eller mycket...
Mycket eller lite...

Ja det brukar lösa sig men man önskar ju alltid att man kunnat tillmötesgå och ha allt när kunder ska ha något.

Sen är det viktigt att informera om man vill beställa till begravning tex just i den tiden som det är alla hjärtans dag att priserna på rosor chockhöjs så då kanske man tänker om och önskar något annat än just röda rosor, (om man nu tänkt det....).
För allt har ett ju pris.

Man kan konstatera att det är lugnast när det är "normala" veckor och inte någon hype som ställer till det.


Nya sköna snygga leggings i skinnimitation finns i butiken.


Perfekta till mycket!
Under tunikor, skjortor, långa tröjor, till stora koftor och även under en klänning innan sommaren och lite mera värme kommer...


Snön som började falla häromdagen...


Visst är det underbart med vårlökar...💚😍
Nya glasklockor har landat i butiken och det gröna fina bordet är från veckans inköp av antikt.
(ja vi var iväg på måndags kvällen och köpte in)

Så jag fyller på med nytt gammalt ute i antiken denna veckan också.
Där är så mycket mysigt och fint i uthuset...




Ha en fin dag!

Kram M
💚

Inga kommentarer: