söndag 24 oktober 2021

Så berörd...

 


Jag vet inte varför riktigt men jag är väldigt berörd av mordet som man fick höra om när man vakande på fredagsmorgonen...

Att 19-årige rapartisten Einàr blivit skjuten till döds. Avrättad.


Först kanske man blir extra ledsen för att man själv har barn i den åldern, och det är bara så ofattbart sorgligt och hemskt det som pågår i vårt samhälle med gängskjutningar och mord och våld som eskalerar och sedan råkade det ju nu också vara en artist, en ung kille, som faktiskt spelas en del här hemma...

Rap är det som gäller för vissa i familjen.


Ja jag känner mig jäkligt ledsen och sorgsen på något sätt...

Det som händer borde inte få hända.


Och idag lyssnar jag faktiskt på just Einàrs låtar i lurarna för att förstå lite mer och bli lite mer insatt...

Och på riktigt lyssna på hans texter som är berättelser från ett liv som är hemskt tragiskt och som på något sätt också romantiseras genom musiken och den bilden som skapas där.

För det är verkligen ingen vacker värld...

Och killen blev 19 år...

Bara 19 år...


Denna låten som jag skrivit ner texten till här...

Den berör mig så extra mycket...



Mamma förlåt

Låt av Einàr och Sebastian Stakset


Mamma förlåt, Mamma förlåt

Mamma förlåt, Mamma förlåt

Man har varit så rädd för att du ska dö

Bara beats från MCaliste

Ey


Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

Alla ser mig som ett monster

Du är den enda som förstår, mamma

Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

Det har aldrig varit meningen att såra dig så hårt, mamma


Älskade mamma

Du bar mig nio månader

Första fängelsestraffet, två år och nio månader

Smärtan inombords, ey, jag minns den som igår

Satt i cellen, fick ett foto, du hade åldrats tio år

Såg smärtan i din blick, allt det gråa i ditt hår

Och sättet som jag levt mitt liv har gett dig djupa sår

Och mina tårar börjar falla, som grabbarna i trakten

Så jag knallar ut på puben och jag satte på mig masken

Mamma förlåt mig, det var du som var mitt allt

Men jag klara inte va med dig när hjärtat blivit kallt

Distanserad från familjen, parkerad gröna linjen

Där stjärnor siktar högt och sen faller vi ner från himlen

Det var du som gav mig mat, satte kläder på min rygg

Allt jag gav dig var fruktan, borde sett till att du var trygg

Precis som jag bet samma hand som gav mig bröd

Och du väntade på samtalet att sonen din var död

Förlåt


Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

Alla ser mig som ett monster

Du den enda som förstår, mamma

Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

Oavsett om du förstår, det har varit väldigt svårt mamma


Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

För alla kvällar som du suttit och undrat

Vart är min son?, mamma

Mamma förlåt

Det har aldrig varit meningen att såra dig så hårt, mamma


Mamma förlåt

Jag vet du har haft det svårt

Djävulen han locka mig sen höll han mig så hårt

Med kokainpsykoser, alkohol sen leta droger

Han skicka fler demoner varje gång ler han åt mig

Kedjorna rasslade, jag såra dig igen

Och på grund av mig polisen kom och stormade ditt hem

Och som jag lekte med elden när jag borde varit död

Men i sista sekunden Gud svarade på bön

Och jag minns den dagen jag förstod att jag var fri

Då herren kastade ut alla demoner inuti

Och jag tänkte på mamma, alla åren som jag missat

Fienden är äcklig, ey han kommer för att splittra

Jag sprang som ett barn och jag knacka på din dörr,

mamma

Och sa förlåt, ah, precis som det var förr, mamma

Du börja gråta, sa, min älskade son

Jag har väntat på den dagen här i över femton år

Förlåt


Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

Alla ser mig som ett monster

Du är den enda som förstår, mamma

Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

Oavsett om du förstår, det har varit väldigt svårt, mamma


Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

För alla kvällar som du suttit och undrat "vart är min son?",

mamma

Mamma förlåt, mamma

Mamma förlåt

Det har aldrig varit meningen att såra dig så hårt, mamma


Försonas med din mamma

Be henne om förlåt

Medans hon fortfarande är i livet

Man vet aldrig hur lång tid man har chansen

Men idag har du chansen

Mamma förlåt


Källa Musixmatch


💗

Inga kommentarer: