måndag 4 oktober 2021

Jenny Strömstedt och Victoria Skoglunds tomatpaj!




I ett av sommarens poddavsnitt av Röda & Vita Rosen så pratade Jenny Strömstedt och Victoria Skoglund om tomater.
Därav hamnade de också på ämnet tomater i mat och det tipsades om denna paj...

Jag blev så sugen på att laga den och gjorde då givetvis det.😍

Kan dock säga att min man han gillade den inte😉,- men så gillar han inte heller tomater i maträtter.

Jag däremot, älskade denna paj!

OCH, den blev bara godare av att stå i kylskåpet och mogna till sig.
Perfekt att äta både ljummen och kall!
Så smakrik och god.

Och som jag skriver längst ner, smidig att frysa in i portionsbitar och plocka fram vid behov.

Här kommer receptet.😊

Tomatpaj à la Jenny Strömstedt och Victoria Skoglund.

Ingredienser pajdeg;
125 g smör
4 dl vetemjöl
1 dl riven parmesan
1 dl vatten
1 tsk salt

Arbeta ihop degen snabbt. Låt sedan degen vila i kylskåp ca 30 minuter.
Smörj en pajform och grädda i 175 grader i 20 minuter.

Ingredienser fyllning;
1 burk tapenade (tapenade på svarta oliver valde jag)
2 gula lökar, hackade
2 dl riven parmesan
5 pressade vitlöksklyftor
4 skivade tomater
1 tsk torkad timjan

(den har alltså ingen äggstanning denna paj!)

Stek löken. 
Bred på tapenaden på pajbotten och sprid sedan ut löken ovanpå den.
Strö över riven ost och vitlök.
Lägg på tomatskivorna.
Strö över timjan.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 60 minuter.

Servera med en stor grönsallad.


Pajen är perfekt att frysa i mindre bitar inlindad i metallfolie och plocka fram när man vill ha.

Något för tomatälskaren,
och en paj som tydligen gjort succè på sociala medier under sommaren...😋
Vi är många som gjort denna tomatpaj efter att ha lyssnat på podden.

Inspirerande med andra ord!


Avslutar med lite oktoberpoesi.



Ha det gott.
💚

Inga kommentarer: