söndag 1 juni 2014

Somrig pastasallad

 Pastasalladen till fredagens lilla bjudning.
 
Hej Juni!
 
Åh det känns som att det kommer att bli en riktigt fin dag idag.
Igår kväll var vi ute och åt på restaurang och bara hade det skönt och idag blir en trädgårdsdag.
 
Sitter faktiskt just nu och bloggar vid bordet utomhus, solen skiner, det är nästan vindstilla och baliparasollet rasslar så smått...
Det känns nästan som en semestermorgon vädermässigt.
Galet skönt helt enkelt.
 
Den här pastasalladen som syns på bilderna har jag redan hunnit göra tre gånger denna grillsäsongen och det lär bli fler gånger i sommar! Enkel och smaker jag gillar.
Receptet är Tommy Myllimäki och Lisa Lemkes.
 
Varsågoda.
 
Lisa och Tommys italienska pastasallad
 
1 dl chilisås
2 dl god olivolja
3 msk rödvinsvinäger
1 bananschalottenlök
3 msk små kapris
Vitlök
1 dl svarta oliver (här tar jag gröna som jag gillar bättre!)
1 dl soltorkade tomater
1 kruka basilika
1 kruka persilja (har jag tagit lite andra färska kryddor jag haft till hands!)
 
Koka pastan enligt anvisning på paketet.
Hacka schalottenlök, kapris och oliver i mindre bitar.
Skär ner de soltorkade tomaterna i samma storlek och blanda alltsammans i en stor bunke.
Tillsätt fint hackad vitlök och hackad persilja och basilika.
 
Blanda ner olivolja, chilisås och rödvinsvinäger.
När pastan kokat klart, häll av vattnet och blanda ner pastan med resten medan pastan är VARM!!! och låt den suga åt sig av alla goda smaker.
 
Servera med något grillat och en god sås och härlig sallad!
 
 

 
Brickan är Tine K och kommer från min butik.
Skålarna är från Bruka och Mateus.
 
Alltid mycket roligare att lägga upp på fina fat, brickor och skålar eller hur?!
 
 
Ha en fantastisk söndag!



4 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Ser gott ut! Tackar för tips, jag letar efter pastasallader till studenten, kram Suss

Anonym sa...

Låter som ett jättegott alternativ till grill-/festbuffé som måste provas! Jag har själv ett favoritrecept på just pastasallad som är väldigt lätt att göra o dessutom vinner på att göras i förväg, gärna dagen innan, receptet finns här:
http://www.ica.se/recept/pastasallad-med-pinjenotter-302907/

Kramar
Ann-Britt

Tulipa sa...

Åh tack Ann-Britt!
Toppen!
Det ska jag kolla upp!

Ha det fint!

Kram Mariette

Gabriella sa...

Så härligt med pastasallad! Känns som att det är det enda jag är sugen på nu när sommaren kommit:)