måndag 15 april 2024

Saftig citronkaka med olivolja!


Jag såg ett recept på en kaka på Nyhetsmorgon som jag ville prova.
Och den blev så god!
Helt perfekt i konsistensen...
Ni måste testa!

Receptet har ni här!

Saftig citronkaka med olivolja!

Kock Fredrik Eriksson 
recept från Nyhetsmorgon TV4

Ugn 175 grader


3 ägg
2 dl grädde
3,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2,25 dl olivolja
1 citron, saften och skalet
1 apelsin, skalet (gärna blodapelsin)
olivolja till formen (jag tog smör där)
ströbröd till formen

Vispa ägg och socker och vaniljsocker poröst.
Vänd ner vetemjöl. grädde, salt, bakpulver och olivolja.
Pressa saften från citronen och riv skalet från både citronen och apelsinen.
Vispa ner citronsaften och citrusskalen i smeten.

Häll upp smeten i en smord och bröad vanlig sockerkaksform och grädda ca 45-55 min. Känn med en sticka!
Olika från ugn till ugn.

Servera naturell eller eventuellt med lite vispad grädde och blodapelsin.



De dubbla tulpanerna, älskar jag! Alla sorter, bara de är dubbla!😍

Den fina spillkummen är från Olsson & Jensen och finns i butik och webshop.

Mera citroner, i form av servetter...🍋🍋🍋🍋🍋
Visst är det vackert och härligt med citrus frukter!


Ha en god start på veckan.
💚

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bakat kakan, vansinnigt god! Tack för tipset, tittar inte på Nyhetsmorgon, så hade missat detta recept. 😋

Tulipa sa...

Vad kul!

Jag kollar ibland på söndagarna när jag är ledig och det är ofta något lockande de kokar ihop.

Ha en fin söndag!