måndag 22 april 2024

Knäckig hallonpaj


Igår blev en riktigt solig fin dag!
Jag ägnade mig åt trädgården.
Gödslade färdigt i rabatterna och kantskar några land.
Trädgård och sol är en skön kombination!

Sedan kokade jag fisksoppa till kvällen, bakade en hallonpaj och avslutade med två serier.
Mysigt med andra ord.


Idag är det andra visor med vindar av is och vita små flingor av snö som dansar genom luften....
Åh nej...
Men jag tänker på att det ska bli varmare mot slutet av veckan och ser fram emot det!

Så länge får man bara härda ut...😊


Knäckig Hallonpaj

Här kommer ett receptet på hallonpajen!
Testa gärna denna.

5 dl frysta hallon, eller så det täcker pajformens botten
Strö ev över lite florsocker
200 g kallt smör
2 dl socker
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Ugn 175 grader

Täck botten av en pajform med bären. Pudra ev över lite florsocker.
Arbeta ihop ingredienserna till degen och fördela ut över hallonen.
Grädda ca 25-30 min eller tills pajen fått fin färg.
Servera med vaniljsås.

Lättbakad och god.

😍

Inga kommentarer: