mÄndag 23 januari 2023

Zofias kycklinggryta med pasta


Det trevliga med helg Ă€r bla att man har tid att laga lite extra god mat och att unna sig lite extra, eller hur...😍

Detta recept lagade jag en av dagarna i helgen och det var vÀldans gott.

Och recept kommer hĂ€r...😋


 

Recept frÄn Zofias kök


En god kycklinggryta med pasta!

6 portioner

(eller fyra personer om man Ă€r hungrig!😍)

1 kg kycklingfilĂšer (jag tog 3 st)

1 gul lök

1 paprika röd (jag tog gul)

3 vitlöksklyftor

8 soltorkade tomater + ca 0,5 dl olja frÄn tomaterna


3 msk grön pesto

1 burk krossade tomater (gĂ€rna en god sort som Mutti😊)

1/2 dl tomatpurĂš

70 g fÀrsk babyspenat

1/2 msk paprikapulver

3 dl matlagningsgrÀdde (jag tog vispgrÀdde)

2 dl creme fraiche

1 msk kycklingfond

1 msk vegeta

ev nÄgra kvistar fÀrsk timjan (det hoppade jag över)

Salt och svartpeppar


Strimla kycklingfilÚerna tunt. Bryn pÄ hög vÀrme.

Hacka lök, paprika och pressa ner vitlöken.

Stek ihop med kycklingen nÄgra minuter.

Salta och peppra.

HÀll ner krossade tomater, tomatpurÚ och paprikapulver och lÄt puttra ca 5 minuter.

Strimla soltorkade tomater och lÀgg ner i grytan.

TillsÀtt creme fraiche och matlagningsgrÀdde, (jag tog dÄ vispgrÀdde istÀllet, funkar lika bra!), kycklingfond och pesto.

Puttra pÄ svag vÀrme 10 minuter.

Skölj bladspenat och blanda ner i grytan.

StÀng av plattan, sÀtt pÄ locket och lÄt dra en stund.


Under tiden du gör kycklinggrytan kokar du pastan.

NÀr den Àr klar, hÀll av vattnet, lÀgg i en klick smör och 1-2 msk pesto (om man gillar pesto!)


SĂ„ gott!


Servera gÀrna med ett varmt bröd till.


Enjoy!




Ha en fin start pÄ veckan.
💚

Inga kommentarer: