onsdag 22 juni 2022

Rabarberkladdkaka


Idag har jag så smått börjat förbereda för Knäreds Dagen som i år är igång igen, efter två års uppehåll med pandemin, och det blir lördagen den 2 juli och vår gammeldags kaffeservering som blivit vår tradition denna dag är så klart det som gäller även nu

Mer info om detta kommer.

Jag förbereder också för fullt för midsommar, så klart😍, så fullt upp nu.



Helgens söndags fika blev denna och recept kommer här...😋


Rabarberkladdkaka

150 g smör
Skal från en liten citron
1,5 dl vispgrädde
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker

1 stjälk rabarber (jag tog tre st för mina var små och späda!😊)
2 msk socker. 1 tsk kanel och 1 tsk vaniljsocker

Ugn 175 grader

Smält smöret.
Ta fram en skål och häll i socker, vetemjöl, vaniljsocker.
Häll i det smälta smöret, citronskal och grädde.
Häll i en smörad och bröad form.
Skär rabarbern och lägg på kladdkakan.
Strö över socker, kanel och vaniljsocker blandningen som ett täcke.
(här valde jag att inte hälla på så mycket av socker/kanel blandningen...bara nästan allt...😋)

Grädda 20-25 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den.

Låt den kallna och sätta sig innan den ska ätas.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass.
💚


En lite annorlunda och god kladdis!

Hoppas det ska smaka.
💚😍

Inga kommentarer: