torsdag 31 juli 2014

Vykort från Venedig

 
Hej på Er!
 
Det var inte igår jag skrev här på bloggen men det beror förstås på att när vi "stängt" butiken så drog vi iväg på semester.
 
Vi kom hem i natt efter en fantastiskt upplevelserik resa som jag är så glad att vi gjorde.
Jag har aldrig rest på det här sättet innan, men det var hur häftigt som helst!
 
Och vad gjorde vi då?
Jo vi tog bilen och stack ut i Europa.
Vi hade bara bokat två nätter på ett hotell på Italienska Rivieran och resten av dagarna skulle vi ta som det kom.
 Köra dit vi ville och hitta rum på plats.
 
Målet var Italien och där tillbringade vi mest tid.
Åtta länder på knappt elva dagar blev det...! Och då sov vi förstås inte i alla länder...haha...Flera blev bara passerade.
Men långtråkigt har det inte varit!
 
Jag har förstås massvis att visa er och så tänkte jag berätta vad vi gjort från början men först har jag 300 bilder att gå igenom.
(På instagram har ni redan kunnat se ett litet, litet smakprov)

 
 
En av dagarna tog vi oss till Venedig.
Detta ställe har alltid funnits på min karta över "drömplatser" att få besöka någon gång och nu har jag sett det.
 
Massvis av turister så klart men oj så vackert...
 



Vackra Dogepalatset i gotisk stil.
Uppfört 1309-1424.
 
Venedig balanserar på hundratals lerbankar ute i Adriatiska havet och under 1900-talet sjönk staden hela 23 cm.
 

 
Venedig är sagolikt vackert.
Som en annan värld...
 
Slingriga smala gamla gränder, kanalerna med sina gondoler och båtar, de vackra, rikt utsmyckade byggnaderna och påkostade palatsen...
Här känner man verkligen historiens vingslag och hit tar man sig med båtar då det inte förekommer biltrafik.
 
 
Är man i Venedig måste man förstås åka gondol...
 
 
När man kommer med båt in mot Venedig öppnar sig detta framför en...och där är den mytomspunna staden...
 
 
 
Gränderna är som labyrinter här...
Det är vackert och spännande och helt förföriskt om man älskar historia och vackra byggnader.
 


 
Ja hörrni...
Vendig skrapade vi bara lite, lite på ytan på... Här skulle man behöva lägga mer tid men det var en upplevelse att få komma hit.
 
Nästa inlägg tar vi vår resa från början...
 
Hoppas ni har haft det riktigt bra!
 
Kram Mariette

5 kommentarer:

AnnaHelena sa...

Det är så vackert i Venedig! Länge sedan jag var där nu - skulle vara kul att åka dit igen!
Samtidigt som du har vi gjort en liknande resa ut i Europa. För första gången har vi bilat. Genom Tyskland, Österrike, Slovenien och Kroatien! Kanske möttes vi någonstans på Autobahn...? ;-)
Jag är, precis som du, mycket nöjd och glad över vår resa. Ska bli kul att följa dina kommande inlägg. Själv har jag delat upp vår resa i fyra avsnitt, som du kan läsa om i min blogg! Kanske känner du igen somligt om upplevelsen att bila i Europa?
Kul att du är tillbaka igen!

Kram // AH

anettan sa...

Så härligt det ser ut. Jag vill också till Venedig. Kram Anette

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är otroligt vackert i Venedig! Som en sagovärld.
Kram,
Regina

Jenny sa...

Fler vackra bilder från Venedig, jag har det också på min lista. Kanske får rappa på innan staden sjunker helt, man vet aldrig.

/Jenny

Ekenäsliv sa...

Åååå vilka bilder!! Jag var i Venedig när jag var typ 15 med mamma o pappa o lillebror, himmel vilken upplevelse det var!
Ha de gott!
Kram Anna