onsdag 3 juli 2013

Toscagömmor och gamla favoriter...

 
 
Att det är baka som gäller denna veckan råder det väl inget tvivel om när man läser bloggen, eller besöker butiken dessa dagar.
Jag kan säga att det luktar förföriskt gott när kakorna gräddas, plåt efter plåt och dofterna letar sig ut från köket in i butiken.
 
Detta blir tredje året vi har servering på Knäredsdagen.
 
Därmed har jag också en del favoritsorter som ingår i sortimentet den dagen.
Förutom sorter jag "måste" ha med så får somliga stryka på foten för att ge plats åt nyheter. För det är ju det som är så kul med bakning, att prova nya kakor.
 
Valnötskakorna ovan blir bla en av favoriterna i repris.
 
Nedan finns en av de nya sorterna för i år.
 
Receptet kommer från bloggen Kryddburken och är som följer...
 


Toscagömmor
 
Deg;
 150 g mjukt smör
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
1 äggula
 
Toscasmet;
75 g smör
1 dl socker
1 tsk mjöl
2 msk vispgrädde
150 g mandelspån
 
Nyp ihop alla ingredienserna till degen och arbeta den slät.
Dela i 16 bitar.
Rulla till en boll. Tryck en grop och forma den i handen till en liten "mössa".
Placera i aluminiumformar.
Blanda ingredienserna till toscan i en kastrull. Koka upp under ständig omrörning. Låt koka i 2 min och rör hela tiden.
Fyll formarna med toscan.
Grädda i 175 grader i 15-20 min.
 

 
Idag är det vetebröd som gäller här.
Bäst att sätta fart, man har ju bara en ugn...(!)
 
God onsdag på Er!

4 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Hur många kakor behöver du baka? Hur många olika sorter och hur många av varje? Du har att göra i alla fall. Inte ligger du och latar dig inte! ;-)

Jag håller faktiskt med dig när det gäller Midsomer-polisen. Same same, men som du säger det hör sommaren till. Jag tycker den nye är ok, men inget som gamle Detective chief inspector Barnaby så klart!!!

Kram kram och baka lugnt!

Har du inte läst om Ove, så gör det. Underbar bok! Gillade också Little Bee, stark och sorglig men skriven med en gnutta humor. Konstigt men väldigt bra och gripande.

Källeboda lantliv sa...

Ser smaskiga ut ! Tyvärr får jag avstå valnötskakorna ..då jag ej tål nötter ...visst är det gott med hembakat .. Allra bäst ! Duktiga du ..
Kram Jeanette

Ekenäsliv sa...

Mmmmm, gott gott=)
Men jag har bakat 4 satser bullar denna veckan, så nu pausar jag från baket ett tag;-)
Ha en fin torsdag!
Kram Anna

Anonym sa...

Håller med de andra - kakorna ser smarriga ut!
Men jag fastnade för pionen, vad kan en sådan sötnos heta? Fantastisk färg!
// Anette