måndag 10 december 2012

...*saffransbullar*...

 
 
Just nu är det mycket lussebullar och saffran,
alltså precis som det ska vara luciaveckan till ära.
 
 
Provade ett Leila recept på saffransbullar i lördes, Leila som för övrigt blev mamma till en liten flicka idag!
Grattis till dem!
 
Här kommer receptet, som rekommenderas, dock gjorde jag ett par förändringar...
 
5 dl mjölk
4 påsar saffran 2 g (jag tog 2 påsar)
50 g jäst
0,5 tsk salt
2 dl strösocker
250 g kesella 10 %
100 g mjukt smör
16-17 dl vetemjöl special
 
Värm mjölken och saffran till max 37 grader. Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt salt, socker och kesella.
Tillsätt mjukt smör och mjöl lite i taget. (en saffransdeg ska vara lös för att inte bli torr)
Knåda degen och jäs under bakduk till dubbel storlek ca 45-60 min.
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Fyllning;
150 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 msk kanel
1 msk mortlade kardemummakärnor
Detta blandas.
 
Ägg till pensling
0,5 msk mortlade kardemummakärnor
0,5 dl strösocker
Lite ljus sirap
 
Dela degen i två och kavla ut en halva i taget till en rektangulär platta, ca 1 cm tjock.
Bred över smörkrämen. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark. Skiva arket i 4 cm breda remsor, jag gjorde dem lite mindre!, och skär ett snitt som delar varje remsa nästan helt ( så det ser ut som ett par byxor).
Vrid/snurra varje byxben åt olika håll och knyt ihop till en knut. Se till att ändarna hamnar under knuten.
Lägg dem på muffinsplåt i stora pappersformar.
 
Låt jäsa till dubbel storlek ca 40 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över socker och den nymortlade kardemumman.
Grädda gyllene i mitten av ugnen ca 10 min.
Pensla de nygräddade bullarna med sirap utrört med en skvätt vatten och strö genast över kardemumma blandat med socker.
Enligt hennes recept blev det 18 bullar, jag gjorde lite mindre (för de blev stora ändå) och i vår varmluftsugn gräddade jag varje plåt ca 20 min.
Så det skiljer sig en del.
Men mycket goda bullar!


 Godnatt Nobeldagen!

5 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Mums, ser supergoda ut! Har ingen saffran hemma men kan faktiskt tänka mig att göra dem även utan. Kardemummabullar är ju så gott.

Kram på dig och tack för dina fina ord om min butik!
//Malin

Anonym sa...

Superdupergoda ser dina saffransbullar ut!

Kikar bara in här som hastigast och önskar dig god natt med kvalitetsvila. Nattiskramar och suss gott!
/Renate

gamla skolan sa...

Mmmm ser helt otroligt goda och fina ut !!!!
Önskar dig en fin Luciavecka Mariette !
Kramar // Susanne

No34 sa...

Sitter och läser bloggar under tiden saffransdegen jäser hemma på 34:an..:) Dina bullar ser jättegoda ut. Jag och dagbarnen ska prova att baka med mandelmassa idag!
Njut av dagen, kram Kate

Mamma C sa...

Gillar saffransbullar skarpt och dina såg mycket smarriga ut.
Kram Mamma C