torsdag 29 juni 2017

Välkomna på Knäreds Dagen!


Denna vecka har gått så fort att jag knappt hunnit tänka.
Fullt ös medvetslös...Ja jag vet, hur löjligt som helst är det där uttrycket, men det är sen när man hinner andas som tröttheten kommer. Men det är inte tid för det ännu.

Fotograferingen igår hemma hos oss känns som att den gick bra så nu kan jag bara koncentrera mig på butiken.


Det närmar sig vår Knäreds Dag som är nu på lördag och vi har vår lilla fika servering som ju blivit tradition.

I eftermiddag fyllde jag på i burkarna med bla dessa; 

Björnbärsgrottor


Receptet har ni här;

200 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
1 dl björnbärssylt

Glasyr; 
1 dl florsocker
1 msk vatten

Om kakorna ska frysas ringlas glasyren på vid servering.

Ugn; 200 grader

Vispa smör och vaniljsocker och socker vitt och poröst med elvisp.
Tillsätt mjöl och vispa till en smulig deg, nyp sedan ihop degen med händerna.
Dela den i två delar och sedan varje bit i åtta och rulla dem till bollar.
Tryck ett hål i varje med tummen och fyll med björnbärssylt.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 15 min.

När de svalnat lite så ringla på glasyren.
Låt kallna på galler.


Imorgon får vi duka och fixa fint med blommor. Baka det sista, städa och gno (det lär ju inte bli så att man kan sitta ute och fika då de visar regn men man kan hoppas på uppehåll), det ska bindas blomster och brudbukett och köras leveranser och kanske att jag skulle försöka hinna baka något till vår son som fyller år på söndag.😊

På lördag har vi öppet med kaffe och fika servering mellan kl 10-15.
(vi stänger en timme tidigare än vanligt på Knäreds Dagen pga av konfirmation)

Våra erbjudanden i butiken inför denna lördag kommer imorgon.

Hej så länge!

Inga kommentarer: