söndag 15 november 2009

Julinspiration

Hej på söndagkvällen!

Idag har jag varit på julinspiration på Hittarps Handelsträdgård i Glimåkra (endast för branschfolk). Det börjar bli lite tradition för oss nu att åka dit innan advent. Även om jag ser fram emot advent och julmyset som jag gillar skarpt så fattar man först på riktigt att nu är det dags på allvar när man står i växthusen som är fullproppade med julstjärnor och hyllorna frestar med den ena glittriga växten efter den andra. (I like it!!)

Bilen var fullastad med blommor och diverse tillbehör när vi styrde kosan hemåt igen i den grå regniga eftermiddagen. Men av en händelse hittade vi också en loppis och där gjordes fler fynd... Ger man sig iväg är det lika bra att shoppa och fylla bilen till max, eller hur? *ler* Tog lite bilder på dekorationerna som stod uppradade för att inspirera till egna små mästerverk...


Jag gillar framförallt det vita kombinerat med glas, kulor, kottar, äpplen och snö...naturmaterial med en lite glittrig twist...

Den gamla tråkiga julgruppen med tre växter och plastrosett i en korg och massvis av mossa...den går inte hem!!! (Och det fanns här inte heller att beskåda så klart!!) Det ska vara känsla och personlighet bakom en julblommorna eller hur?! Så fram med kreativiteten och skaparlustan!

Glittriga novemberhälsningar från mig!!!

23 kommentarer:

Helen sa...

Underbara bilder!

Ja, vad vore julen utan alla dessa ljuvliga blomster??

Tack för fin inspiration!

Kram!

Hulda sa...

Så flott at du tok bilder slik at vi også fikk juleinspirasjon! Her var det mange fine svibler, og dekorasjoner. Takk for tips!

Likte veldig godt lørdagens innlegg også. Så fine ting du har tatt bilder av, gyngehesten og kremmerhuset. Spesiell og god stemning i bildene dine. De treffer meg! :)

Susanne sa...

Åh vad inspirerande bilder!
längtar till Advent:)

Jeanette Hornbeck sa...

Håller med dig, plastrosetter och en & co går fetbort:-D. Glömde det helt trots att inbjudan sitter uppsatt på kylen i arbetsrummet. Som du vet så har jag haft annat skoj för mig så lite småtrött är man ju idag.
Bra du delar med dig, tackar!
Kram Jea

STENLYCKA sa...

Hej!
Åh... lyckliga du som får frossa i alla dessa vackra blommor. Jag får glädjas åt mina narcisser som blommar för fullt och sprider doft över hela köket. Det tråkiga är att de blir så höga.Har du något knep som gör att de inte sticker iväg så, eller är det bara att gilla läget och köpa nya när de gamla blommat över.
Önskar dig en bra arbetsvecka med alla dina blommor.
Kram

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad fint! Men Hittarp... är det inte här i Hbg-regionen? Eller Glimåkra, det känner jag iofs inte igen. Vart ligger det? Kul att ha sådana traditioner.

Tyvärr hittade jag inget snö hos Jema... andra tips?

Kram Jenny

Mia sa...

Vilken julinspiration, det börjar verkligen dra ihop sig nu.

Bara ett par veckor kvar till advent. Det svåraste för mig nu är att hålla mig ifrån att börja julpynta. :)

Kram Mia

Soltorpsgarden sa...

Så härliga bilder och blommor! Nu blev jag sugen på att fixa! Tack kram

Hem och Lycka sa...

Gud så vackert..

Jajamän, skåpet är nytillverkat från Möbelgrossen.

kram Mia

Anna-Malin sa...

Oj, så mycket inspiration och underbart fina bilder!!

Kan inte skryta med någon begåvning vad det gäller blomster arrangemang...Men jag njuter gärna av andras talanger =)))

Kram
A-M

Lilla Blanka sa...

Hej goa Mariette!

Åh jag riktigt känner doften och krispigt friskhet av blommorna genom biderna...helt underbart!

Vi pratade om de idag, att blommor och dofter är det man vill åt nu för att skapa jul/adventstämning.

Jättefina bilder och vad det låter härligt!!!

Kram
Mia

Magdalena sa...

ohh, va vackert...riktigt mycket godis för ögat, tack!
ha en underbar vecka
Kram
Magdalena/Color Sepia

Designe sa...

Såå himla vackert och inspirerande! Kul att vi oxå fick se!:) Ditt jobb måste verkligen vara superkul, att kombinera floristyrket med försäljning av inredning! Tack snälla för att du engagerade dig och hjälpte mig med snöflingorna! Jättegulligt! Nu snöar det även hos mig! Ha en bra dag! Kram :)

Bitte sa...

Åh, så vackra bilder! De ger verkligen inspiration i höstrusket :-). Fast... det gör hela din blogg... :-).

Kramar
Beatrice

Kamila sa...

Jestem oczarowana PIEKNIE !!!!

fröken knopp sa...

ohh..där var jag med igår...!! :) men jag glömde min kamera hemma..men en del fint gjorde han allt den där holländaren..hihi...

kramar elin

Lallis - liv och leverne sa...

Oj vad mycket vackert juligt:) Kram Lallis

Stjärnor & Champagne sa...

Oj vad mycket fint och vilka fina bilder...Alla bloggar som har snöflingorna blir mycket trögare, har du märkt det? Men det är så fint....

Kram Anne

Viola sa...

Vilket underbart ställe du besökt, våningen är ungefär lika stor som boningshuset ca 230 kvm och tyvärr kan det inte bli någon kisse, jag är superallergisk, men Otto han kan jag möss han, är helt övertygad om detta, kramen

Anna-Malin sa...

Åh, jag uppskattar dina rara hälsningar hos mig...

Kransarna är färdigköpta på Åhlens (av alla ställen =).
Är så förtjust i de vita fjädrarna och det lyser så mysigt...=)

Ha en superbra tisdag!

Kram
Anna-Malin

Signe 1 sa...

Men åhh så fint du har gjort, du är så duktig, men det kanske inte är så konstigt, hihi. Ha en fin dag, kraam Sofia

bikim sa...

LOVE LOVE LOVE them all!!!!!
gorgeous photos too!
Thanks for sharing all this beauty!
Take care,
Rosa

Jenny sa...

Hej Mariette!
Det är alltid lika kul att kika in här hos dig, du visar så mycket vackert och inspirerande!

Vad fint med snön mot den gråa bakgrunden här på bloggen:)

Ha en bra dag!

Kram Jenny