måndag 24 juli 2017

Lite Båstad och tankar...


Vad är väl en glass i Spanien mot en glass i Båstad?
😊

Skämt åsido...Bägge är underbart men att vi har så vackra stränder här hemma är verkligen något man är bortskämd med.
Från att man var liten har man lätt och snabbt kunnat åka till havet och sola på en fin strand och alltid har man tagit det för givet.
Lyx på hemmaplan att påminna sig om ofta faktiskt.


I lördes var vi och hälsade på kompisar i Båstad.
Sista helgen på tennisveckorna och roligt att titta på folklivet och faktiskt njuta av solen.



Pizzatime i båten.
Mycket mozzarella...
😉


Denna semestern som ändå är jobb varje dag lite hit när man är hemma, måste jag träna på att koppla av.
På riktigt.
Verkligen.
 Inte tänka på jobbet hela tiden, hålla på med jobbet hela tiden fast att jag är ledig...
Jag mår faktiskt inte alls bra av det.
Jag hittar inte knappen att stänga av med.
Det är så svårt...

Ibland verkar folk tro att man bara jobbar om man står bakom disken i butiken men så är det ju verkligen inte! (om man nu på allvar tror det...????!)
Problemet numera är ju att jobbet ständigt är med en i telefon och dator och att stänga av det är sååå svårt.
Kanske för att man tycker att ens jobb är roligt och stimulerande och ens intresse (och levebröd förstås!) men att då låta en själv koppla av från det ibland för att man måste är såååå såååååå svårt...
Det spelar ingen roll om det är måndag morgon, lördag eller fredag kväll eller vad som helst, hela tiden håller jag på med jobbet...
Jag vet att det är så fel men jag tror som egenföretagare att jag är långt ifrån ensam...

Det är en livsstil men den är svår att få en balansgång på just nu tycker jag.


Sommarlycka.
Jordgubbar, sol och en båt med härligt sällskap.


Igår hade vi lite gäster på kvällen och mellan brödbak, pajbakning och fixande så fotade vi lite nytt från Chamois...
Kommer bilder sen.

(imorgon troligtvis...)

Ljuvliga saker som får mitt hjärta att klappa av sommarlycka.

Till butiken har vi också fått hem nya svarta baliparsoller och fina spegelhyllor från PB Home.


Var rädda om er och hoppas ni njuter sommar.

Kram Mariette

2 kommentarer:

AnnaHelena sa...

Jaa du, det där med egenföretagande...
Min man har ju ett företag, och jag känner igen mig så i det du skriver! Det är jobb, jobb varje dag - vardag som helgdag. Och det händer att han (och jag) frågar sig om det verkligen är värt det...
Men på något sätt så överväger fördelarna, tycker han - så det får väl fortsätta ett tag till, även om gudarna ska veta att det sliter. Och självklart är det HAN som jobbar jämt, men samtidigt är det ju så att hela familjen påverkas av att ha en egenföretagare i familjen. Tre veckors semester har han tagit ut i sommar, men några inhopp har det ändå blivit plus alla telefonsamtal som han ofta sitter i. Jag ska inte hymla om att jag ibland önskar att han hade ett helt vanligt arbete där man är ledig på kvällar och helger. Men men...å andra sidan så trivs han ju väldigt bra med själva verksamheten, så...Det är svårt det där...

Hoppas ändå att du har en fin sommar !
Kram // AH

Tulipa sa...

Ja det är svårt...
Jobba kan man alltid göra, det tar aldrig slut.
Det svåra är att kunna stänga av och koppla av och inse sina begränsningar och ta ledigt...
Mycket mycket svårt...Jag kan det liksom inte...Jag smyger in jobbet hela tiden, på gott och ont för jag har ju också mitt jobb som mitt intresse men det kan inte bli så mycket att man bränner ut sig själv...
Svår balansgång. (Svårt att säga nu räcker det och var nöjd när du presterat ditt bästa.)

Stor kram till dig!