tisdag 2 maj 2017

Rabarberkaka och välkommen maj!


Sommarljus över vita golv och genom tunna skira gardiner. det har man längtat efter...


Hej där tisdag, 
(och nu kändes det helt fel men tisdag har vi ju idag ändå, men i huvudet är det måndag...)

Igår försvann jag i trädgården.
Glömde tid och rum och bara uppfångades av trädgårdslyckan.
Den är obeskrivbar men bara självklart underbar när den griper tag i en.

Först var det faktiskt väldigt väldigt blåsigt men det bättrade sig och sen var det ändå shorts och linne som gällde.

Och nu när trädgårdslusten kommer är det mycket man vill där ute...
Så härlig känsla att göra fint och fixa.

Har äntligen börjat så lite i grönsakslanden också...Såååå sen med det i år men det är ju helt och hållet eftersom vi haft en så kall april.
Inte mycket att göra åt men nu kan det bara bli bättre.😊


Nya ljusringar i svart med guldfärgad ljushållare (99:-) har vi precis fått hem till butiken/nätbutiken.


Också svarta...
är de nya ljusstakarna i gjuten aluminium...





Den hängande vasen från DBKD är så mycket snyggare än en vanlig ampel som inte riktigt är min melodi...
Men denna vas är supervacker.


Hoppas ni hade en mysig Valborg.
Vi fick brasa och grillat och mycket mer behöver man väl inte en Valborg.
Som vanligt trodde jag dock att det skulle vara varmare än det var så det tog tid att tina upp efteråt...
😉


Årets första bak med rabarber blev det också 1 maj till ära.

God men ganska söt var denna variant..
(gillar förstås jag!)


Minns ej var jag hittade receptet men här har ni det om ni blir baksugna på samma!

Kladdig rabarberkaka med vit choklad

200 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 dl skivade rabarber
100 hackad vit choklad

Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker. Blanda i mjölet och till sist det smälta smöret.
Strö över rabarbern och chokladen.
Tryck ner lätt i smeten.
Grädda i ca 30-40 min i 175 grader. 
(den ska vara lite kladdig)

Servera med vaniljsås eller glass.



Kram

Inga kommentarer: