måndag 27 mars 2017

Snart nitton år...


Vet ni,
till sensommaren har jag haft butiken i nästan halva mitt liv.
Då har jag haft den i 19 år!

Kan ni fatta! 19 år....
Det är ju en svindlande lång tid.

Och under alla mina år med butiken så har jag sett många butiker öppna och många butiker stänga.

Det är inte lätt att driva butik på liten ort. Det är inte lätt att driva butik i stan och vara en i mängden.
Det är inte lätt att vara butik i ett köpcenter och vara styrd av gemensamma sena öppettider och skyhöga hyror.

Med andra ord, det är inte lätt alls att vara liten småföretagare.
(om nu någon trodde det)
Det är stenhård konkurrens.


Sista tiden har blomsterbutikerna på småorterna runtomkring oss lagt ner...den ena efter den andra...
Det är en tråkig utveckling. Men då blir jag ändå jäkligt stolt att vi finns kvar.
Det vi har jobbat upp alla dessa år.
Men det gäller att kämpa.

Och vad är hemligheten till att vi fortfarande finns kvar...

Jo, att vi har många ben att stå på.
Vi kan inte leva på att endast vara blomsterbutik, vilket var vad jag tog över en gång för länge sedan...
Nu har vi blommor och vi har inredning med allt som finns i det begreppet, vi har smycken, lite kläder och vi har antikt på gården och vi har förutom den fysiska butiken även en nätbutik.


Det är allt detta som gör att vi kan fortsätta vara den butiken vi är...
Men det är med andra ord också mycket att ta hand om och sköta.

Att jag tidigt började med min blogg har också varit en stor hjälp och gett mycket reklam och ringar på vattnet och den hjälpte oss att utveckla butiken och att så många utifrån började hitta till oss.

Det har gjort så mycket så ni anar inte.
Det gav mig också ett fönster till att få utlopp för den kreativa lusten jag har till att fotografera och skriva och få dela med mig av det på ett lätt sätt...

Men ibland kan man ju vackla...
Man vill ge upp. Det är inte roligt, inspirationen försvinner och man känner att man gett allt man kan har och ändå räcker det inte...
Såna svackor kommer jag i ibland men jag vet ju innerst inne att det är detta jag vill.
Jag jobbar med mina intressen även om det kan kännas som att det inte finns rum för utveckling emellanåt...





Det finns inget som är givet.
Ingen skriven manual för vad som komma ska men ännu älskar jag mitt jobb och min butik och jag är så glad och tacksam att du och ni hjälper oss att ha den kvar här i Knäred.


Så länge leve butikerna på landsbygden och personlig service.


Kram Mariette


Hängande vas från DBKD så snygg att hänga i fönstret och låta ljuset sila igenom glaset,
vacker med eller utan blommor eller som jag gjort nu, lite björkris och fjädrar.

💙

4 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Snyggt med hängande ris och ampelkoncept tagit till nya höjder. Har inte varit i din butik eftersom jag inte bor i närheten, men förstår att den måste vara nåt extra, både av blogg och reportage att döma och just det faktum att den funnits kvar så länge, men inget gör sig själv. Resultat brukar komma av arbetsinsats. Grattis till 19 år och hoppas verksamheten kommer att leva vidare länge än! Vi behöver butiker och liv på landsbygden.
/Anette

Tulipa sa...

Tack snälla Anette!
Så fint skrivet.
Man kan verkligen konstatera att den gamla klyschan "vart tog tiden vägen" är så sann.
Men det måste ju betyda att man trivts också och fått jobba med sin dröm.

Ha det så fint!
Bästa hälsningar Mariette

Josephine sa...

Vad härligt att läsa! Stort grattis till dina 19 år. Jag har bara haft min butik i 2,5 år och att ta del av tips och inspiration från er som varit igång länge är ovärderligt. Jag hoppas att jag kommer att orka många år till och jag har så många planer och drömmar som jag vill förverkliga. Ibland är det otroligt svårt och tungt men då tänker jag på er som hållit på länge och anledningen till varför jag ens började och så får jag ny energi, så tack för att du delar med dig!

/Josephine, Pion Blomsterateljé

Tulipa sa...

Hej Josephine,

tack för din fina hälsning! Man blir så varm i hjärtat av så fina rader!
Visst är det tungt och kämpigt många gånger, det är verkligen ingen dans på rosor och jag är lite förundrad själv att vi faktiskt hållit på så här länge nu...haha... Men jag har verkligen fått jobba med mina intressen och det viktiga har också varit att vi kunnat utveckla butiken och gå framåt och inte bara harva på i samma hjulspår hela tiden. Så att ha drömmar och planer är viktigt. Utan drömmar vissnar man...

Så heja dig som kämpar på!
Roligt att du läser och kul om jag kan inspirera eller ge något tips.

Massvis av lycka till till dig!

Kram Mariette