lördag 11 mars 2017

De kommer med våren...


Idag kom våren och sopade vintern under mattan!
Med besked dessutom!
Hej och hå ut med dig!
Schas och väck, låt oss nordbor få komma ut ur grottorna liksom...

Ja det var ju knappt man kunde tro det var sant så fint och varmt det blev.

Tydligen var det varmast i Sverige idag i Markaryd ( två mil från Knäred) med 10,5 grader varmt.

Jag hoppas på en repris imorgon så man hinner vara ute och njuta.

Hann bara en kortis idag.

Så här vårvackert var det när solen började sjunka i kväll vid 18 tiden hemma över dammen,





Ett riktigt #vårtecken 
som är dagens ord i fotoutmaning mars 2017 på instagram är när kanadagässen kommer.

En morgon nu i slutet av veckan var de där när jag rullade upp gardinen och kikade ut.

De kommer hit varje år med våren
och går omkring på gräset nere vid vattnet och äter, ibland är de två par, men ännu i år bara ett.
Det brukar inte heller dröja så länge innan de kommer med en flock barn simmande efter sig.

Det är lite roligt att kika på dem från fönstret...hur de kommer simmande mot kanten och så kollar de av läget innan de går upp, oftast en i taget.
Ni vet som att den ene busvisslar åt den andre att det är grönt ljus att ta sig upp...haha...

När de har barn är det sån beskyddarinstinkt. Det är ganska rörande att se på,💛

Kan inte glömma hur min svägerska förra året berättade om ett fågelpar i Laholm där den ene blev överkörd på gatan och partnern satt sen hela dagen och sörjde vid den andre...
Hur sorgligt...


Jag kom i alla fall på att jag skulle försöka få med dem på bild men det är omöjligt.
De flyr så klart när jag kommer nerför slänten.
Skriker och börjar springa för att flaxa iväg...
😊


Ja ni ser...Jag hann knappt få med dem i bild...haha...


Så mycket folk som gått här förbi idag...
Och så många bilar och mopeder och motorcyklar som kommit körande och gått ut på bron för att se på utsikten.

Våren gör något med oss alla.

Imorgon ska jag visa vad för snyggt jag hämtade ut på posten igår.

Godnatt!

(och ja jag tyckte rätt låt vann, Robin Bengtsson var ju grymt bra!)

Kram!

Inga kommentarer: