söndag 28 februari 2016

Att ta tag i ett dåligt samvete projekt,- och en kladdkaka med nötter.


Min hörna...


Hej Söndag.

Hoppas ni har en fin dag.

Jag hade hoppats på sol idag men så blev det inte så istället har jag både bakat och städat (och tränat!).

Städat på ett sånt där värsta sortens ställe som är en akilleshäl för det är så jobbigt...
Så mycket skit...

Så mycket "jag vet inte vad jag ska göra med detta för det är inte mitt", typ sånt rum.

Eller ja en skrubb.
Vi har några skrubbar i detta gamla hus.
Små rum som användes till förvaring, städ osv under Sydkrafts tid.
Här var bla flera hyllplan med lakan när vi flyttade in här...


Och nu har jag rensat denna skrubb som vi kallar städskrubb och jag är toknöjd.

Sååå skönt!
Nu slipper jag ha dåligt samvete över den när våren kommer och jag vill göra allt annat än rensa rum med stängda dörrar men man hittar inget för det är så stökigt.
Det är lite jobbigt med sådana rum...

Hoppsan jag är visst inne på ämnet städa igen!


Här har jag min lilla work space när jag är hemma.

Snett bakom mig har mannen sitt skrivbord.
Hans är inte riktigt lika välstädat som mitt...haha...

Utsikt in mot matrum som går vidare in i stora rummet...

Det är väl en del av charmen med gamla hus att de ofta har rum i fil.

Det är fint när man kan se igenom tycker jag.



Och bakat hade jag ju gjort.

Kan tipsa om denna.

Snabb, lätt och god.

Nötkladdkaka

(den heter kladdkaka men den är inte "kladdig", lagom mjuk/seg och krämig snarare)

Recept från Söta saker


100 g smör
2 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 dl blandade nötter

Smält smöret och låt svalna lite.
Blanda slarvigt ihop alla ingredienser och häll i smord bröad form med löstagbara kanter.
Strö över nötterna och tryck ner dem lite.
Grädda i 175 grader i ca 30 min (lite mindre tycker jag personligen blir bättre...)



Servera med lite vispad grädde.


Och när vi är inne på mat...

Ikväll ska jag prova crepes med kycklingfyllning med mangochutney, curry, creme fraiche och lite mera.
Nya recept är kul.

Vad lagar ni denna helg?

Kram och på återseende!

4 kommentarer:

Meta sa...

Hahaha tänk alla har vi våra hörn som inte är representativa för allmänheten.
Ha det gott
Kram Meta

Marie sa...

Hej! Tack för en inspirerande och härlig blogg! Har följt dig under en längre tid. Har en liten fråga om hur sittvänlig och skön du tycker att din Ghost från Kartell är.Har en del funderingar på att köpa en.
Ha det gott!Marie

Tulipa sa...

Meta,
ja visst har vi...))
Kram Mariette

Marie,
Tack snälla!
Jag är jättenöjd med min Kartell stol och jag har haft den några år nu...
Den är faktiskt mjukare än en trästol, vilket man kanske inte tror.
Perfekt med armstöden och skön att luta sig tillbaka i då den är lagom och inte stelt rak i ryggstödet.
Och så är den ju himla snygg som en stor bonus!
Jag har bara positivt att säga om den.
Kram Mariette

Marie Sandgren sa...

Stort tack för ditt svar, Mariette!
Jättebra att få info, precis vad jag behövde få veta. Låter verkligen som jag måste slå till på ett köp!;)Den är ju också verkligen dekorativ och du lyckas kombinera den så fint.
Ha det gott!
Kram Marie