fredag 19 december 2014

Att ladda inför jul...


Mera blomsterkärlek blir det nu.
 
Hur kan man inte vilja ha extra mycket blomster denna tiden på året?
 
Som snitthyacinter.
Hur vackert är inte det...
 
Det känns lite lyxigt med dem tycker jag.
Antagligen för att man inte är så van vid dem som med så många andra blommor.
 
Och så var det det där med att komma i julstämning...
När man jobbar i blomsterbutik så behöver man aldrig leta efter känslan. Den kommer ju automatiskt med alla blommor och dofter som ska vara denna tiden på året.
 
Visst att det blåser och regnar men jul och blommor är det ändå.
 
Hyacinterna doftar det samma (om än svagare nu för tiden, höga doftkoder önskar jag mig som tål dem!), amaryllisarna är lika djupt röda, mossan lika skogsdoftande och kanelen ska stickas i grupperna oavsett väder.
 
Så ja, julkänsla saknar jag nog aldrig faktiskt...
 

 
Snitthyacinter i Tine K kruka.
Enkelt vackert.
 

Och så julrosorna...
 

 
Julrosor utan blad är sorten man ska köpa om man vill kunna njuta av dem inne.
 
(Innan man sätter ut dem i rabatten när frosten och vintern släppt sitt grepp.)
 

 
Visst matchar min blus med guldprickarna julrosorna med sina fina ögon?
Så genomtänkt! (eller ja kanske inte...!)
 
Önskar er en skön kväll!
Själv ska jag bla inventera lådan med julgranskulor.
Imorgon ska ju granen in och kläs och julgodis ska fixas.
 
Men först jobba så klart,
 imorgon har vi öppet 9,30-13, som vanligt.
Söndag stängt.
Måndag och tisdag 9,30-17,30
 
Julafton 9-12
 
Kram Mariette

3 kommentarer:

Anna Stenberg sa...

Underbart fint! God Jul och Gott Nytt År! Kram Anna

AnnaHelena sa...

Jättefint med snittamaryllis! Bulliga och fina och lite lyxiga i en så generös bukett!
Julrosor utan blad har jag i en kruka i köket. Jag måste erkänna att jag inte varit så förtjust i dem tidigare år, men man vänjer sig ju vid allt och nu tycker jag att de är riktigt fina!

Fin kväll till dig, Mariette!

Kram // AH

fia sa...

Snitt hyacinter blir det här med . Så vackert .
trevligt med inspration och det får jag var gång jag tittar in på din fina blogg .
Önskar dig en trevlig helg .