tisdag 22 april 2014

Jordgubbsbiskvier med vit choklad

 
God morgon på Er!
 
Så var påsken över och denna morgon efter nattens regn så lös björkarnas små musöron så otroligt grönt och fint och man verkligen känner hur snabbt det går nu...
 
Igår bodde jag mest i garderoben tror jag. Vi hade ju faktiskt inte så fint väder över vår del av landet.
Men jag ägnade mig åt det där man måste göra innan man ska resa. Tvätta, stryka, packa...
 
Något recept hann jag inte skriva ner som jag lovat så det kommer här!
 
Jordgubbsbiskvier med vit choklad
 
av Christine Ericson, Hela Sverige Bakar
 
Ingredienser;
200 g mandelmassa
1,25 dl strösocker
0,5 dl äggvita
1 msk kakao
 
Fyllning:
250 g smör, rumstempererat
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
100 g frysta jordgubbar
 
Garnering;
ca 150-200 g vit choklad
 
 

 
Fat Tine K, bricka Tine K, ljusstakar Miljögården, allt min butik
 
Gör så här;
 
Riv mandelmassan till bottnarna och blanda för hand med strösocker och kakao.
 
Vispa äggvitan till hårt skum och blanda försiktigt ner i mandelmasseblandningen.
 
Klicka ut den färdiga smeten i små fina högar på ett bakplåtspapper (provbaka först en!). Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 8-10 min.
 
Fyllning; Koka upp jordgubbarna, mixa till en slät konsistens och låt svalna. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en krämig smet.
Blanda sedan i äggulorna en i taget, vispa kraftigt tills krämen går ihop sig fint. Rör då i den avsvalnade jordgubbssåsen.
Sätt en ordentlig klick fyllning på varje mandelbotten (som fått svalna helt).
Använd tex en liten sked för att få fram den fina formen. Frys innan du doppar dem i choklad.
Smält chokladen i vattenbad och doppa kaktopparna snabbt i den vita chokladen.
 
Voila!

3 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Å de ser himmelskt goda ut!!!
Kan du inte skicka några till mig;-)
Ha en bra dag!
Kram Anna

Jenny sa...

Jösses, vad gott det låter! Just nu är jag ganska mätt på sötsaker efter påsken, men jag spar receptet tills sötsuget sätter in!

/Jenny

Designe sa...

Oj, så gott det ser ut! Det där måste jag prova nån gång! Tack för tipset! Hoppas helgen varit bra!:) Kram