lördag 2 februari 2013

Mums!


Halloj!

Oj vilken vacker solig lördag!
Har precis kommit hem från en joggingrunda i skogen och det var helt underbart i detta väder. Tror faktiskt det är två veckor sedan jag var ute i solen... 
Känns som himmeln att få andas in ljus och solstrålar...


Om ni är sugna på att baka något gott i helgen kan jag rekommendera denna kaka!
Det tycks som att de röda vinbären i vår frys aldrig tar slut,
 trots att jag jobbar på det då och då!

Denna är supergod med sin philadelphia frosting.

Tyvärr blir det ju alltid mörka kvällsbilder för när har man något klart under dagtid när ljuset slutar lite för tidigt..?
Men håll till godo ändå!

Rödvinbärskaka med philadelphia frosting

200 g rumstempererat smör
2,5 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl filmjölk
160 g röda vinbär

Frosting
50 g smör
150 g philadelphiaost
2 dl florsocker


Sätt ugnen på 175 grader

Rör smör och socker poröst. Rör ner äggen ett i taget. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och rör sedan ner det i smeten.
Tillsätt filmjölken. Smörj en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Bred ut hälften av smeten och födela vinbären ovanpå.
Bred sedan över resten av smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40-50 min, känn med en sticka, den ska inte vara lös men ej för hårt gräddad heller.
Låt svalna och bred sedan på frostingen.
Garnera med lite extra bär.



Gillades av alla i vår familj.
Och jag hoppas mamma och pappa gillar resten av kakan idag också...*haha*...
Man måste ju dela med sig ibland!

Ha en mysig lördag!

Givetvis med Melodifestival eller?!

KRAM

3 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Ser riktigt fin och god ut. Kan tänka mig att det funkar bra även med andra bär. Om man nu inte har oanständiga mängder vinbär i frysen. ;-)

Kram kram

AnnaHelena sa...

Philadelhpia-frosting är det bästa som finns i bakväg!
Ser mysigt ut där på köksbordet.
När jag var barn fick jag ett par ljusstakar av en mycket kär gammal tant. Jag har dem kvar ännu, och det är så kul att se att du har likadana på ditt bord. (De där som ser ut som en uppochnedvänd tratt!) :-)

Kram // AH

Källeboda lantliv sa...

Å! Den kakan ser god ut ..jag har svår allergi så vinbären får bytas ut ..men philadelphia ost är gott ...njut av din helg ! kram jeanette