söndag 24 februari 2013

Mera semester...

Jag solar näsan lite på balkongen på Hotel Sonne i Kirchberg

Hej Söndag!

Åh jag har så många bilder att visa er från vår resa så det får bli några uppdelade inlägg här på bloggen.

Att resa till Österrike verkar ni vara många som är sugna på och jag har fått frågan hur vi gjorde och lade upp det hela.
Vi körde som sagt bil själva. Jag har turen att ha en sambo som gärna kör och inte drar sig för att ge sig in i okända storstäder och som orkar köra timme efter timme...

Resan ner tog extra lång tid eftersom vi stannade i Hamburg på kvällen och sedan efter en halv natt på autobahn blev det ca tre timmars sömn i bilen och därefter fortsatt färd mot målet. När vi närmade oss Munchen började bilköerna , det var lite smått kaos med massvis av trafik som sedan varade hela vägen in i Österrike. (Otroligt många holländare!).
Vid etttiden på lördagen var vi framme (vi hade kört vid 10-tiden på fredag fm) och då var man glad att checka in på hotellet, sträcka på benen, äta lunch på mysig restaurang, packa upp, bada i poolen, vila och konstatera att vi äntligen var framme!

Vi bodde på Hotel Sonne i Kirchberg, ett fyrstjärnigt hotell med fantastisk frukostbuffè där inget saknades och som hade skidbackarna precis utanför.

Utsikten från vår balkong morgon och kväll...
Pisterna bredde ut sig på bägge sidor så detta är bara en vinkel...

Hotellet hade bla pool, spelrum, möjligheter till spabehandlingar, restaurang, wifi fick köpa man till per timme och att gå ner på stan tog bara någon minut och där fanns gott om trevliga restauranger och nattklubbar om man nu var intresserad av det))!.

Vi bodde på hotellet sex nätter.

En dag var O iväg på annat inbokat så då gick barnen och jag på "stan", shoppade, fikade, badade i poolen, läste och tog det lugnt.

På cafè.

Nya favvodrickan heter Spetzi!
Beställdes hela tiden...

Olivia och jag passade på att fota lite i byn under vår "lediga" dag.

En utav skiddagarna var mindre bra väder...
Det snöade rejält och samtidigt drog en vit tjock ogenomtränglig dimma in som gjorde att man inte såg mer än några meter framför sig...
Man blev i princip snöblind. och det var ganska otäckt...
Man kunde inte se skillnad på mark och himmel och därmed kunde man inte heller se hur det såg ut där man åkte...
Då gällde det att hålla ihop så man inte tappade bort varandra i detta enorma landskap!

Dagen efter var det bättre men fortfarande snöigt, dock ingen dimma.

2000 m.

På väg upp i backarna...

Så vackert så vackert...

Man blir alldeles såld när man får se alperna i gnistrande sol och får susa nerför backarna!

Jag har bara åkt skidor två säsonger innan men det går ju framåt... Kan dock säga att det var tur att vi inte åkte hit tidigare för även om man åker blå backar (lättaste) så innehåller de riktiga utmaningar!
En del röda pister klarade jag av också varje dag, hade typ inget val!!, och det gick det med, men man fick jobba!!!! Var helt slut när vi kom ner efter de stupen men otroligt stolt över mig själv i alla fall!
Tänkte för mig själv hur många gånger som helst när vi susade neråt, som jag fått tillsagt av min "skidlärare"..*haha*.., "visa lite attityd, ut med rumpan och böj på benen"...ja, jag lovar, då svänger det bättre! Som en pinne funkar inte så bra,...och det där med att svänga kan vara en stor utmaning när det är galet brant men det viktiga är ju att inte vara för rädd, då går det inte alls!
Barnen som åkt skidor innan jag började åkte även lite svarta pister, och vilka stup de kan vara... Jag vågade inte ens titta när Eric gav sig iväg!

Vackert så det förslår.
Vill absolut åka till Österrike igen!

Osminkade sanningen i backen!
En del är superstylade även i skidbacken)).
Så skönt att vara osminkad...För vem bryr sig...

Fika och lunchpaus är väbehövligt efter all motion!
Hade sån träningsvärk i magen en dag att det var helt galet...Men jag älskar ju motion så jag klagar inte.
Bästa semestern nu när jag äntligen upptäckt detta med skidsemestrar..(tack vare O).

Ja, detta var en samling pics!

När vi checkat ut från hotellet på fredagen så körde vi mot Salzburg.
Oh my god vilken vacker stad...
Bilder från den kommer sen!

KRAM

IsJa sa...

Åh, vad vackert Mariell! Det ser heltmagiskt ut ch ag är så glad att du tar dig tid att fylla på krafter du hårt arbetande kvinna:) Jag har inte åkt särskilt mycket skidor vilket betyder att även Stöten som vi ska till om ngr dagar kommer att bli en utmaning! Ha en jättefin fortsättning på din söndag) Kram Isabell

LOPPISLIV sa...

Vad härligt med skidsemester!! Och alperna är ju en dröm, vill åka dit jag också, hoppas kanske om några år att det ska bli av :-) Härliga bilder du bjuder på!!!

Jag har helt missat att du fyllt år, stort GRATTIS i efterskott fina du!! Kraaaam Paula

UlricaA sa...

Låter helt underbart!!!! har alltid tyckt det ser så fantastiskt härligt ut att åka skidor, kanske man skulle våga sig ut och testa då....

Malin`s Diner sa...

Vad härligt det ser ut Mariette! Min sambo som är uppvuxen med skidor längtar till vi kan ta med barnen till alperna, vilket nog inte dröjer så länge. Att bila ner kanske vore ett alternativ. Hyrde ni skidor där nere eller hade ni takbox?

Jag håller med dig om att inte våga titta när barnen drar iväg. Jag fick åka före Lars och barnen, annars kunde jag inte koncentrera mig alls. Lars fick i början av veckan åka med Ludvig i famnen, när det blev för brant. Inget jag gör precis. Men röda backar klarade barnen efter några dagar och jag var minsann uppe i de svarta backarna, även om jag inte njöt av de åken. Röd och blå är de bästa tycker jag allt. Gröna om de är långa funkar också.

Kram kram

Lilla Blanka sa...

Hej goa Mariette,

Såå ljuvliga bilder från er resa!
Visade mannen dem, för han skall åka till Österrike om ett par veckor :))

Kram
Mia

mammaxtre sa...

Men vilken härlig semester, vilka bilder!

Osminkat är bara så rätt i skidbacken!