lördag 5 september 2015

En krans och en äppelkaka! Varsågoda!


Godmorgon finaste!

Idag morse smattrade regnet mot rutan och det var så där halvmörkt, men min onda hals som började ge sig till känna igår kväll kändes riktigt bra så då kan man verkligen inte klaga. 
Jag tycker det är hemskt att ha ont i halsen... Så fort jag känner att det är på gång (och det är ju inte ofta tack och lov!) så sköljer jag med varmt, ljummet saltvatten... Kan verkligen rekommenderas!

Det blir en liten krans till er här igen.

Det är ju bara att njuta av det vackra vi har i naturen så här i september...


Kransen består av; viburnum, spansk mossa, hortensia, rosennypon, sedum, ulltörel, poppel med bär, paradisträd, silvertrassel, snöbär, lammöron...


Och så tänkte jag "bjuda" på en äppelpaj!
Säsong som det är.
Nu vill jag njuta av allt som är september och då ingår äppelpaj!
Detta recept är busenkelt och gott.
Lätt att kanske få tid över att svänga ihop till en helgfika?


Gunvis Äppelkaka

(recept från Hallands Postens bilaga Sommar Halland, och receptet är Gunvi Olssons på Äppelgården i Slöinge)

2,5 dl vetemjöl
2,5 dl socker
1 tsk bakpulver
1 ägg
5-8 skalade äpplen
100 g smält smör

Ugn 200 grader

Blanda de torra ingredienserna.
Vispa upp ett ägg lätt. Blanda ägget med de torra ingredienserna och "krama" ihop degen så den blir smulig och går ihop.
Lägg de skivade äppelklyftorna i en pajform, du behöver inte smörja formen!
Strö blandningen över äppelklyftorna.
Ringla det smälta smöret jämnt över blandningen.
Grädda i ca 20 minuter i mitten av ugnen.

OBS; till denna lite större formen använde jag mig av 1,5 sats deg och fick också grädda den längre. Satsen är till en normalstor form.


Serveras med vaniljsås!
Så klart!

Kram M

1 kommentar:

AnnaHelena sa...

Så snarlikt mitt recept på äppelkaka som jag lade in på bloggen alldeles innan jag surfade in här till dig! :-)
Ja, jag kan då verkligen intyga att det är en riktigt, riktigt god kaka!

Kram // AH