lördag 30 mars 2013

Lite goda bullar och Glad Påsk!

 
Hej Påskafton!
 
Lite snö har det minsann fallit inatt men solen verkar kunna lysa idag och det viktigaste är ju att det förhoppningsvis blir en ljus dag!
 
För vår del blir det först jobb sen påskfirande.
 
Om ni funderar på att baka bullar i helgen tycker jag ni ska prova dessa.
Receptet kommer från en Coop tidning och är från en svenska som driver bageri i Paris.
De är riktigt riktigt goda och mjukt luftiga i degen.
 
Varsågoda här har ni receptet!
 
Kanel och kardemummabullar
 
ca 40 st
ugn 250 grader
 
Ingredienser
5 dl mjölk
50 g jäst
125 g rumsvarmt margarin
1 dl vit baksirap
2 krm salt
2 tsk kardemumma
14-15 dl vetemjöl
 
Fyllning
1 dl florsocker
2 msk kanel
100 g rumsvarmt margararin
 
1 uppvispat ägg
pärlsocker
 
Värm mjölken i en kastrull till 37 grader (fingervarmt). Smula jästen i en stor bunke och rör ut den med lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, margarin, sirap, salt och kardemumma och rör om. Tillsätt nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen, och arbeta degen tills den blir slät och blank. Täck den med bakduk och låt jäsa på rumsvarmt ställe 30-40 min.
 
Jäsningen blir bäst om alla ingredienser är rumstempererade. Ta därför fram allting en timme innan du ska baka. Kom ihåg att degen är känslig för drag.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.
Dela den i två delar och kavla ut varje degbit till en avlång ca 1 cm tjock platta.
 
Blanda ingredienserna till fyllningen.
Bred över.
Vik plattan tredubbelt på längden. Skär varje längd i 20 avlånga strimlor. Snurra strimlorna några varv och gör en knut.
Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk ca 30 min.
Pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen ca 6-8 min.
Låt svalna på galler!

 
GLAD PÅSK!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Se så jätte goda ut. Önskar dig o familjen en riktigt GLAD PÅSK kram Beijan

House number 11 sa...

Glad påsk!
Och tack för tipset!
Kram Jenny

Malin`s Diner sa...

Mmmm, riktigt gott med bullar. Min favorit av alla fikavarianter faktiskt. Inte mycket som slår en nybakad bulle!

Glad Påsk fina Mariette!

Kraam

G:a Affären sa...

Önskar dig en Glad Påsk!

Tack för receptet på bullarna, de ser riktigt goda ut!

Kramar
Cia

Anonym sa...

Gokväll! De ser riktigt smarriga ut. Tack för receptet!

Önskar dig en riktigt Glad Påsk!

Varm kram Renate

Källeboda lantliv sa...

wow ! vilka bullar ..blir så sugen ...mums!
men jag har aldrig förstått hur man snor dom ? min mamma gör alltid så med ..
jag har aldrig haft ro att lära mig det ..
ha en fortsatt skön påsk !
kram jeanette