söndag 28 oktober 2012

Ett par recept!

 
 
Godmorgon Soliga Söndag!
 
 
Kom ni ihåg att vrida tillbaka klockan?
Jag brukar glömma men kom faktiskt ihåg det i år!
Härligt med en timme extra, speciellt en sån här frostvit gnistrande morgon!
Jag får sån energi av detta väder!
 
Börjar dagen här med ett par recept.
Kakorna ovan är busenkla, såna recept är bra, och så var de förstås gooda!
Receptet kommer från Hela Sverige bakar och finns på denna sidan!
Här kommer det också!
 
Ninas Apelsinkolasnittar
 
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal av en apelsin
 
Ugn 175 grader
Vispa smör, socker och sirap till en krämig smet. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och riven apelsin. Vänd ner i smeten.
Rulla ut degen till två längder på bakplåtspapper. Platta lite. Räffla med gaffel.
Grädda gyllene i mitten av ugnen ca 12-15 min.
Låt svalna lite på och skär sedan i sneda bitar.
Låt svalna på plåten.
 

 
Efter önskemål kömmer här också ett recept på en utav frallorna jag bakade till pysselkvällen i tisdes. Bullarna med vallmofrön, det receptet ligger sedan tidigare under kategorin recept här på bloggen men den andra varianten var ett nytt recept som är som följer;
 
 
Morotsfrallor
 
Lös upp 1 paket jäst i 5 dl ljummet vatten. Tillsätt 2 tsk salt, 2 msk honung och 2 msk matolja.
Blanda ner 2 stora finrivna morötter, 2 dl havregryn, 3 dl grahamsmjöl och till sist 5-7 dl rågsikt. Degen ska vara rätt lös så att brödet blir saftigt...
Blanda väl.
Låt jäsa 30 min. Baka ut ca 15-20 bullar. Jäs ytterligare i 20 min. Grädda i 10-15 min i 225 grader.
 
 
Idag blir det ut i skogen, städa och kalas.
 
 
Vad hittar ni på en skön söndag?
 
 
KRAM

5 kommentarer:

Camilla/ Rufft och Sött sa...

Haha, låter som min dag nästan..Skogsutflykt och kalas blir det här med!
Jag bakar mycket i jobbet, men alltför sällan hemma bara för att det är kul, måste nog ändra på det!
Ha en härlig söndag!

Home Bohemia sa...

Ja det är verkligen en härlig söndagsmorgon...TACK för recepten:)
Kram Maria

Elna sa...

Oj vad du är flitig och det låter gott. Ha en fin söndag.

Kram

lisailysekil sa...

Det här verkar supergott, ska verkligen testa både kakorna och frallorna med det snaraste, hälsningar fr Lisa i Lysekil

Malin`s Diner sa...

Härliga söndag! Jag hann med städande, matlagande och biotittande. En skön söndag helt enkelt, ja förutom städandet kanske. Men det är skönt när det är gjort.

Jag är lite sugen på att ta en tur neråt i slutet av veckan. Är du på plats i butiken något då?

Kram