måndag 8 oktober 2012

En soppa och en efterrätt...

 
Måndag och ny vecka,
som går så fasligt fort så snart är det fredag igen...
 
Här kommer ett par recept som jag gjorde i helgen som gick.
 
 
Soppan har jag fått recept av en kompis, som fått det av en arbetskamrat, och nu får ni det också!
Mycket gott och mycket lättlagat!
 
Lax och kräftsoppa
 
3 rivna morötter och en purjo (jag tog en halv) bryns i smör, passa så det inte bränns.
Häll på 1 liter vatten och smula ner 3 st fiskbuljong tärningar
 
Sen i med 5 dl creme friche och en stor paket kräftost (tror det är 400 g)
 
Laxfilè 4-pack läggs i och allt får puttra tills laxen delat sig.
 
Jag klippte över gräslök när det var klart, nästa gång kommer jag att köpa hem färsk dill och klippa över. Tycker man vill ha något kryddgrönt som avslutning.
Och så förstås bröd till!
 
 
Mjölkchokladpannacotta och julpynt från GreenGate..(ska läggas in i nätbutiken...har börjat fota bara nååågot lite juligt...)
 
Lördagsefterrätten var pannacotta.
Barnsligt  gott och enkelt förstås!
 
 
Recept har ni här;
 
Mjölkchokladpannacotta
 
4 port
 
2,5 dl grädde
2 msk socker
100 g Marabou mjölkchoklad
1 gelatinblad
 
(Jag gjorde dubbelsats till 6 personer)
 
Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten, ca 10 min.
Koka upp grädde och socker och låt koka ca 30 sek.
Dra åt sidan och rör ner chokladen så den smälter. Krama ur gelatinbladet och vispa ner det i den varma chokladmassan. Häll upp i skålar och låt stå kallt ca 3-4 timmar.
Servera tex med lite hallon ovanpå och pudrat florsocker.
 
Ha det bäst!
Kram M


4 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

God mat! Vi får potatis och purjolökssoppa idag!
Agneta kram

AnnaHelena sa...

Det lät riktigt gott! Kräftost?!? Intressant! Ska testas någon gång - vi är en soppälskande familj! :)

Kram // AH

Runevads Trädgård sa...

En kanongod soppa!
Våra barns favorit, kan bara rekommendera!

Trevlig måndagskväll :)

Camilla

Tusenfröjd sa...

Mjölkhchokladpannacotta... Hur gott låter inte det? Mums! Det får jag prova!
Kram Liv