torsdag 3 februari 2011

Kaka god som godis...

Gårdagens hembakta kakor och min underbara Maria Liliegren mugg,
 -...& vilken smaskig deg tyckte minste bagaren...

Hej Torsdag!

Det känns ju helt underbart när himlen släpper fram en bit av solen som den gör just nu... Bort med de regntunga skyarna och fram för ljuset!

Här har vi en dag hemma till, men just nu har jag en massa jobb på datorn att ta tag i så det funkar utmärkt faktiskt. Tack och lov...

Kan ju ibland vara svårt att fokusera när man försöker jobba hemma, eftersom det alltid finns en massa annat att göra också!

Vi bakade lite igår igen... Receptet har jag hittat i någon kvällstidningsbilaga.

Kakor goooda som godis! (inget för alla med dieter på G!)

Faster Inga Kakor

ca 20 stycken

200 g smör
1.5 dl havregryn
1.5 dl socker
Ett halvt ägg
2.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning
75 g skållad hackad mandel
0.5 msk vetemjöl
1.5 dl socker
1 msk kakao
125 gr smör
4 msk grädde

Smält smöret och rör ner havregrynen. Vispa ägg och socker, blanda ner äggsmeten i det smälta smöret. Rör ner mjöl blandat med bakpulver. Klicka ut smeten i formar. Grädda dem nästan färdiga i 175 grader i ca 10 min. Blanda under tiden ihop fyllningen.
Blanda alla ingredienser till fyllningen i en kastrull och låt sjuda ca 7 min under omrörning. Klicka ut en tesked fyllning i varje kaka och grädda färdigt i ca 5 minuter.

(Fyllningen tycker jag räcker till dubbel sats, och ta inte för små formar för kakorna växer en hel del i ugnen...)

MUMS!

Dags att koncentrera sig på annat nu kanske...

Vi hörs!
Trevlig torsdag!

17 kommentarer:

EvaB sa...

Tack för Vackra bilder man alltid möts av på din blogg! Som idag med den förtjusande koppen.
Hoppas hostiga gossen mår bättre.
Receptet på muffinsen skriver jag ut med detsamma, ska baka till mannens födelsedag i morgon. De här kommer han att älska.
Må så gott i torsdagen!

stimpilina sa...

Hej! oj va mumsigt...och vilken vacker mugg :)!! tur för er att ni har sol (kan du inte låna ut solen till mig...bara en timme, snälla) hemma här spöregnar det, inte roligt!!!
Njut av solen..det är du värd
Kram Lina

Signe 1 sa...

mums de såg riktigt smarriga ut dessa kakor!!:-) får bakas nån helg då jag ju kör lchf på veckorna;-)) ikväll blir det simning då det vräker ner regn här idag!!

ha en fin dag!

kramis s

Vintage House sa...

Så underbart mumsiga de ser ut.
Koppen är helt ljuvlig..
TAck för dina söta ord...
kram
sandra

Designe sa...

Åh va läckert!..både med porslinet och fikat!:) Ha en bra dag! kram

sussi sa...

Tack för fina bilder och recept kram sussi

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vacker kopp och kakorna ser verkligen helsmarriga ut. Här har vi grått, grått, grått och det blåser och är ruggigt. Det börjar se trist ut ute för snön börjar bli så smutsig och ser ihopsjunken ut.

Önskar dig en fin dag!
Kram,
Regina

AnnaHelena sa...

Men å, vilken fin kopp! Synd att jag försöker skärpa mig med onyttigheter, för kakorna såg väldigt goda ut.

Kram // AH

gamla skolan sa...

Mmmm gott ! Tyvärr är jag nu på diet och jag tror inte riktigt att detta receptet passar då :)
Muggen är så ljuvlig !
Kramar // Susanne ♥

Anonym sa...

Kakorna ser supergoda ut! Brukar bli så gott med havre i. Gör ibland havredrömmar som jag älskar.

Muggen är ljuvlig! Kikade på såna en gång jag tror det var hos Kungens lilla piga.

Härligt solen har skinit hos dig idag.

Massor med krya-på-sig-kramar till Erik!

Ha det bäst!

Kram Renate

Merja sa...

Den koppen är så fin och säkert god att dricka ur:)
Fina foton!! Ha det gott

STENLYCKA sa...

Vilken underbar kopp att dricka ur och vilka smaskiga kakor. Vad kul med receptet,det skall jag använda till helgen då jag tänkte ta mig en bakdag eftersom jag inte kan uppbringa en smula till kaffet i vårat hus.
Önskar dig en trevlig stund med arbetet framför datorn.
Kram Raina

Linda Knäred sa...

Hej! Mmm vad goda de smakar jag gärna på när vi träffas nästa gång;-) hälsa grabben från oss och vi kan väl höras av ang söndag vet ju inte hur natten blir på jobbet;-)kram från mig

House number 15 sa...

Smarrigt recept!! Det måste jag bara testa genast.

Finaste koppen!

Kram C

Sussi / Sussinghurst sa...

uhm lækkert - og koppen er da helt fantastisk.

HEMLÄNGTAN sa...

Mmm, du får inte locka med sådana där gobitar. det syns ju långa vägar hur goda dom är...
Så hostan håller i sig fortfarande, hoppas han kryar på sig snart.

Ha dé fint!!!
KRAM

Källeboda lantliv sa...

en underbar kopp du visar ...dina kakor vill man också njuta av ...de får nog bakas ...man får tröstäta nu när man håller på att deppa ihop av vädret ...på med ugnen ..kram jeanette.kallebodalantliv