tisdag 31 mars 2009

Flickan på bilden...

Hur är det med er...är ni bra på att vara närvarande i stunden? Just nu är jag extremt lite närvarande. Jag gör en sak och har huvudet fullt av tusen andra saker. Det handlar mycket om butiken, men konstigt nog väldigt mycket om här hemma också ***! Och det har jag ju egentligen inte tid med! Men tankens kraft har jag inte lärt mig kontrollera. Någon kanske har ett bra tips! Vore bra att kunna fokusera lite bättre!

Bilder på en allvarsam flicka passar bra idag.

Hon kostade bara 20 kr, men är värd mer än så för mig! Lite färg på ramen och en tom svart ram upptill så blev det perfekt!

Kram!

Tack snälla för alla fina kommentarer! "Anonym" undrade i förrförra inlägget var jag köpt min lampa, - svaret är Europa Möbler.

20 kommentarer:

Hannis sa...

Den är vacker!!
Fint med kontrasten svart och vitt.

Just nu är jag urusel på att vara närvarande just i stunden.
Många projekt och tankar runt det...
I vanliga fall brukar jag meditera en stund varje dag men nu ligger det på is=))

Ha en fin fortsatt vecka//
Kram Hannis

Fröken Fräken sa...

Hm, närvara i stunden? Jag tror inte att det är min starka sida. Oftast vandrar mina tankar iväg och jag har många fler ideer på gång samtidigt som jag gör något annat, men jag störs inte direkt av det...
Vilket härligt arrangemang! Effektfullt och samtidigt sparsmakat! Jag måste bli bättre på att få undan alla smågrejer som ligger lite här och där...

VITA NYANSER sa...

Jag har lärt mig lite och lär mig hela tiden att försöka vara mer här och nu, inte lätt...

Vilka fina bilder du visar här nere. Här skulle det inte bli vårbilder, vi har för mycket snö än.

Ha det bra!
Kram L-L

Anne sa...

Känner igen det där med tusen tankar i huvudet :)

Fin bild, påminner lite om omslaget till boken "Flicka med pärlörhänge"
Riktigt fynd pris på den också!!

Kram Anne

alegni sa...

tusen o en tankar i huvudet här!
ska man nånsin inse att världen snurrar vidare utan att man själv blandar sig i allt?
kram
ingela

My Lovely Things sa...

otroligt fin tavla..vilken känsla aden förmdelar..
Ja det här med tankar..Jag försöker att se framåt inte bakåt..kommer det jobbiga tankar så brukar jag tal aför mig själv .liksom säga högt vad som är bra nu..det brukar vara bra..

ha det så gott..
Kram Anna

Jessica sa...

hihi jag kan just nu inte leva något annat än för stunden då min man och mina grabbar har andra kuren av antibiotika då dom har sin andra halsfluss på rad, så det är inge ide att planera något för man kanske måste avboka dom om dom inte blir frisk.
Sen kan man ju bara var här hemma och bara vara då man ska försöka ha grabbarna lugna dom är 4år och 3år med massa energi så det är inte det lättaste men med tv hjälp blir det en del vila för dom iallafall så kroppen får chans att bli frisk. Ha en underbar dag kram jessica

rosenskära sa...

Du är så bra på att plocka ut rätt saker! Och fin balans får du också till!

Jag är verkligen helt fel person att tipsa, men jag gör ändå ett försök som är så lätt att det kanske blir av. Sätt dig ner, på golvet, om de det inte finns någon annan plats, slut ögonen, ta ett djupt andetag, långsamt, fyll hela kroppen med luft. Släpp ut långsamt. Upprepa fem gånger. Sitt sedan stilla i fem minuter och andas medvetet utan att andas djupt. Klart. 7 minuter finns alltid...

Kramar/Lena

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst känner jag igen mig! Är också så att jag har tusen saker i huvudet, och springer från det ena till det andra, som en yr höna, och får egentligen inget gjort...
Så jag kan nog inte tipsa dig...

Den lilla flickan var fin, hon ser lite eftertänksam ut tycker jag.

Kram
Marie

S o F sa...

Vilken fin plats i ditt hem med de där mörka inslagen.

För tillfället är jag väldigt mycket inne på det där med stillhet och att vara i nuet .

Håller på och läser Eckhart Tolles bok "En ny jord - ditt inre syfte". Otroligt bra om man verkligen vill förändra/balansera sitt liv. Går också en kvällskurs med boken som samtalsämne.

Det finns ju olika sätt att träna upp sin medvetenhet. För mig var stunder av tystnad och stillhet vägen in i närvaro i nuet.
En enkel sak som du kan göra när som helst är bara att fråga dig själv: "Andas jag?"
Automatiskt när du fokuserar på din andning så avtar tankeverksamheten, och du slappnar av.

Ha det gott!

Designe sa...

Så underbara vårtecken i ditt förra inlägg! Jättefina bilder! Ja, ang. att vara närvarande i tanken är jag oxå dålig på..särskilt då man har mycket på gång...men jag tänker väldigt mycket på allt möjligt tror jag för har jag tänkt ta med mig en sak från övervåningen i huset så hinner jag tänka så mycket mer att det jag skulle göra försvann ur mitt minne! :)..förvirrad kanske är ordet?! :) Kram

Jenny sa...

Hej! Vilken jättesöt tavla du köpte och för bara 20kr:)

Kram Jenny

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ibland är det billiga fynd som blir favoriter. Jättefint på din byrå, och den byrån alltså, den skulle gärna få bo hos mig!
Ha en fin onsdag
Kram till dig
AnnaMaria

Skomakartummen sa...

He he... vara närvarande.. vad är det? Har börjat trappa ner på kaffet för att försöka vara lite på samma planet som resten av min familj. Butik tar alltid mera tid än vad man tror men samtidigt är det ju kul också. Fina konstraster och blommorna i förra inlägget... ljuvligt! kram sari

Hanna sa...

Hej hej vilken fin bild...förstår att den är värd mer än sina 20 kr =)kanonsnygg. och byrån den står på...wow. lite avis där..ja du tapeterna i min klädkammare är från sandbergs tapeter och finns i massa olika färger. Kommer tyvärr inte ihåg vad dom heter.
Ha de så gott
kram kram

Inspiration i vitt sa...

Så fint och dekorativt du gör omkring dig, verkligen.
hoppas att allt går bra med allt du har att stå i och jag förstår att det är mycket, glöm inte att vila lite.
Kram på dig/Ingela,.

Goa sa...

Underbart vackert!
Passar din fantastiska personlighet.

Största kramen till dig...från en lite förvirrad Gúa, som också har tusen tankar att brottas med..:)

Bygatan sa...

Tyvärr är jag alltför dålig på att vara närvarande i stunden. Får försöka bli bättre på det känner jag.

Undrar vad damen tänker på, på bilden...snygg hos dig blev den iaf.

Sköt om dig! Kram Lena

mig & alice sa...

Hej min vän.

Åhhh, så mycket ögonfröjd jag missat hos dig...det är ju tur att man kan läsa ikapp :-).
Det verkar som att jag hela tiden får mer och mer att göra...förstår inte??
Ska livet vara så här??
Ibland funderar jag ju...

Jag är nog en av dem som sällar sig till dig angående att inte leva här och nu....miljarder tankar som surrar runt i skallen jämt och ständigt.

Jag försöker ibland att tränga bort dem genom att se mig liggandes på en brygga alldeles själv och höra vågornas kluckande.
Men då börjar jag genast att tänka på att: Visst ja, kjag haaaar ju aldrig semester eller ledigt längre så att jag ka ligga på den där bryggan...ja, du hör ju. Mina råd är nog inte så bra just nu är jag rädd :-)...mest gnälliga ;-).

Önskar dig en fortsatt bra vecka vännen.
Kraam
Melinda

Living by Milla sa...

Tavlan är vacker!
Tyvärr har jag inga bra tips att ge dig... men jag tycker att jag har blivit bättre på att vara närvarande och vara här och nu sen vi förlorade vår dotter för 5 år sen. Prioterar helt annorlunda efter det och lärt mig uppskatta små ting som jag tidigare tagit för givet.

Stor kram
Camilla