söndag 17 februari 2019

Goda frallor.


Dessa frallorna bjöd jag på till grytan i fredes och de blev riktigt goda.💚💚💚

Här kommer så klart receptet.

Frallor med ost och persilja

ca 16 st

Ugn; 225 grader varmluftsugn


100 g smör el margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 msk flytande honung
2 tsk salt
1/2-1 dl hackad persilja
2 dl riven västerbottenost
ca 14 dl vetemjöl

Pensling; ägg och vallmo eller sesamfrön

Hacka örterna fint.
Smält fettet. Häll i mjölk och värm till ca 37 grader.
Rör ut den smulade jästen i degspadet.

Blanda ner honung, salt, örter, ost och det mesta av mjölet.
Arbeta degen blank och smidig och låt jäsa ca 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda degen och dela i ca 16 bitar som formas till bullar.
Lägg dem på bakplåtspapper att jäsa ca 30 min.
Pensla bullarna med ägg och strö på frön och grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min.

(passa frallorna och ta ut när de har lagom fin färg)



Blev väldigt luftiga och smakrika.😊
Och gillades av både stor och liten.


Fjädrarna i grön/turkos hamnade här på piedestalen efter en mini flytt på ett par möbler.
(men alla små detaljer är ju viktiga)
Gillar att möblera om men det blir inte så ofta längre.
Mest pga av tidsbrist men har inte heller haft någon större inspiration till det de sista månaderna.



Fiolfikus.
Stor och härlig grön växt som rekommenderas.


Älskar att ha bord att ändra på ofta.

Detta är ett typiskt "tacksamt" sådant.


I eftermiddag har jag varit och jobbat så nu pustar jag snart ut i soffan.

💚

Kram!

Inga kommentarer: