söndag 13 januari 2019

Den perfekta söndagspastan.


Nu minns jag inte om jag lagt in detta pastarecept innan men strunt samma egentligen.
Detta recept har jag fått av en kompis och jag tycker det är den perfekta söndagspastan.😊
(har några stycken söndagspastor...haha...men denna tillagas då och då med lite lagom långa mellanrum)

Recept.

Varsågoda


Citronkyckling med pasta

Tagliatelle till pasta

Till såsen;

2 kycklingfilèer
1 röd lök
1 msk olivolja
1 paket tärnad bacon
1 citron
400 g konserverade hela tomater
ca 1 dl vispgrädde
salt och peppar

Topping;

ruccola efter smak och tycke
1 msk balsamvinäger
1 msk olivolja
salt och peppar

Stek först det uppskurna baconet så det blir lagom knaprigt.
Lägg i den fint hackade rödlöken på slutet.
Låt fräsa ihop.
Ta upp och ställ åt sidan.
Bryn kycklingen som du skurit i strimlor i hälften av olivoljan.
Tillsätt det uppfrästa baconet och rödlöken.
Skölj och riv skalet på citronen, 
Tillsätt citronskalet, tomaterna och grädden.
(mosa tomaterna)
Krydda.
Låt småputtra ca 10 min.

Blanda ruccola med pressad citron och olivolja och balsamvinäger.
Lite flingsalt och svartpeppar.


Servera kycklingsåsen med tagliatelle och ruccolasalladen som ska toppa det hela.

Servera gärna med ett rustikt bröd.

Smaklig spis.



💛

Inga kommentarer: