onsdag 7 november 2018

London del 2


Svenska skolan i London


Godmorgon.

Då kommer del två från London sen är det dags att köra vidare med annat. Jag har ju både skyltat om och börjat göra granar och annat här i butiken men det har jag inte hunnit börja visa här på bloggen ännu, så det får man spana in på instagram så länge.😊


Men tillbaka till London.

På lördag morgonen tog vi tåget från Waterloo Station till Richmond där Svenska skolan ligger.

Framme i Richmond började vi med en snabb frukost.


Vår fina Olivia.💜


Richmond etablerades i början av 1500-talet och var en omtyckt plats för engelska monarker bla för sin miljö och sin närhet till centrala London.
Richmond är otroligt idylliskt och pittoreskt samtidigt som det har kvar sina ståtliga byggnader.
Kändisar som bor eller bott i Richmond är bla Tom Cruise, Mick Jagger, Keira Knightley...Googlade faktiskt det eftersom Olivia sade att på Richmond Hill var det många kändisar som bott (eller bodde).
Och hon tyckte vi skulle gå och titta på blomsterbutiken som låg just på Richmond Hill, medan hon hade annat ärende.

Sagt och gjort.
Hon vet vad sin mamma gillar.😊

Hur fin butik?!
Bramble & Moss.


Jag blir dölycklig av sån här underbar inspiration!



Vi tog en liten kik inne också.
Ganska trångt men så trevlig personal.




Bredvid blomsterbutiken var denna gula fina dörr.
Jag skulle kunna gå runt i London en hel dag bara för att fota dörrar alltså.
Smita in i mysiga gränder och fascineras och känna tidens vingslag.
London är fantastiskt!


 Sen tog vi bussen en kort rutt bort till skolan för att titta.


Skolan ligger i ett vackert neo-gotiskt slott som ligger på toppen av Richmond Hill.
Svenska skolan delar campus med American International University så här är många amerikanska studenter.

Slottet är omgivet av gräsmattor och idrottsområden och miljön är så vacker...





Sen var vi en runda hem till huset i Hampton där hon bor hos sin värdfamilj.
Vi skulle ta hem en del saker tillbaka till Sverige.
De får ha två resväskor var när de flyger hem i december.


Efter det var vi tillbaka till hotellet och lastade av saker och shopping innan vi tog tuben till Notting Hill.

Detta område är ju så fint och mysigt och fashionable och ja allt...
😊
Mina superlativ för London är många!



Stiligt på en balkong...
I London ser man mycket av väktare, alltså som här ovan två krukor, en på var sida dörren.
Det ramar verkligen in och ger ett elegant intryck.
Klassiskt stiligt.


Portobello Road.
Folkligt, trendigt, så poppis och mysigt och charmerande.

Här strosade vi tills det mörknat.
Kikade på blommor, njöt av alla matdofter från gatustånden, tittade i antikbutiker, provsmakade thèer, shoppade lite...





Här blev det shoppat.
Gillade denna butik.
Jag köpte en stor guldstjärna (som svärmor fick ta hem i sin resväska 😉 ibland är det mer skrymmande än man tror....haha...) och det blev julklapps inköp också.

Olivia och jag är olika på mycket men vi är också väldigt lika.
Hon tyckte jag skulle fota detta provrummet i fall jag skulle ha något liknande i min egen butik.
Bra tips.😊



Vintage och antikbutiker gillas extra mycket av min dotter sedan hon kom till London.

Kan väl säga att det är aningens dyrare med vintage här än i Knäred, haha...



På Whittards blev det provsmakning av varm choklad och thè och shopping av brittiska godsaker i fina förpackningar till köket.
Åh varför köpte jag inte mer....haha... 
Alla dessa beslut man ska ta.😉

Jag känner mig lite nyförälskad i London igen efter denna resa det är ett som är säkert.😉


Vi letade sedan upp The Notting Hill Bookshop där filmen "Notting Hill" med Julia Roberts och Hugh Grant delvis spelades in.


Här gick vi länge och botaniserade bland böckerna, bläddrade och funderade på vad vi vill köpa...
Alla tre var överens om att man måste shoppa här.
Underbar liten bokhandel, där förstås massvis av folk skulle fotografera sig utanför.
😉




Avslutar med lite belysning och blommor från denna fantastiska stad.



På söndag morgonen var det till att kliva upp vid femtiden och göra sig redo för hemfärd.
Jobbigt jobbigt.
Kan säga att denna helg innehållit så mycket känslor.
Skratt och lycka men också tårar och superjobbigt med avsked.

Ja så lämnade vi Olivia på hotellet, som fick ha sovmorgon, lyx med eget hotellrum där några timmar...haha...och svärmor och jag gav oss ut för att ta tunnelbanan till Heathrow.

Det visade sig sedan att hotet om strejk som det ryktats om på Londons tunnelbana och bussar började träda i kraft redan på söndag kvällen (så vi hann iväg med nöd och näppe kändes det som, men lite strul var det på morgonen) och sedan var det full strejk och totalt kaos på måndag morgonen för alla i London när de skulle iväg till sina jobb...

Vid sextiden på söndag kvällen var jag hemma och då visade det sig att det var svårt för Olivia att ta sig hem från centrala London pga av strejken som redan börjat gälla...
Kan säga att det är inte roligt att vara hemma då och veta att man har en sjuttonåring ensam i London, det är kväll, det är mörkt och tåg är inställda och folk får panik och jagar taxi och alla vill bara hem.

Men hon löste det, även om det tog tid att ta sig hem denna kväll, och jag kunde andas ut.

Det var den helgen det.

Kärlek på det.💚

Inga kommentarer: