tisdag 18 september 2018

Smultrongårdens äppelpaj och ponchotider.


Nu är det ponchotider.😊
Och det är verkligen inte konstigt att dessa är populära i butiken för de är så fina och sköna.


I helgen gjorde jag en väldigt god äppelpaj.
För det är ju så klart också så att det är inte bara poncho tider nu utan också äppelpajtider 
och den ultimata hösthelgen innehåller ju en paj med äpplen.😉
Det tycker i alla fall jag ...haha...,
och så provar jag förstås gärna ett nytt recept))😋


I helgen blev det en äppelpaj som jag måste säga smakade ännu godare dagen efter.
Perfekt ju om man ska baka till gäster.
Väldigt god, 
testa den!

Smultrongårdens äppelpaj

300 g smör
4 dl mjöl
100 g riven mandelmassa
1 dl råsocker
2 dl kokos
kanel efter smak

Skala, kärna ur och skiva äpplen hur många du nu vill ha...jag tog ca 5-6 äpplen till denna paj.
Fyll en smord pajform med äppelbitarna.
Pudra över kanel.
(Om du har sura äpplen strö över också socker, det behövde inte jag göra dock...)
Lägg degen över äpplena och grädda tills lagom fin färg i 225 grader.

(jag gräddade denna i ca 40 min, men det beror på hur stor form du har också)

Avnjutes med vaniljsås.

Riktigt höstfint det.😉💚




Läcker hanging basket från Eldgarden som finns i nätbutiken nu.
Bottna ytterst med mossa eller säckväv och gör en plantering efter smak så har du genast något riktigt höstfint och lite annorlunda och inte den gamla vanliga ampeln man sett så mycket av i alla tider.

Dagens höstiga inlägg från mig denna väldigt varma tisdag i september,
just nu visar det 26 grader...
helt galet egentligen.


Kram och Hej.

Inga kommentarer: